неділю, 29 січня 2023 р.

Опис власного досвіду з теми: «Сучасна мовно – літературна освіта як засіб формування успішної особистості»

 

Опис власного досвіду з теми:

«Сучасна мовно – літературна освіта як засіб формування успішної особистості»

                                                                  Успіх у навчанні – єдине джерело

                                                внутрішніх сил дитини, які породжують енергію

                                                   для переборення труднощів, бажання вчитися.

                                                                                              В. О. Сухомлинський

 

СУТНІСТЬ ДОСВІДУ

         Мета освіти ХХІ ст. – формування особистості, здатної вийти за межі отриманих знань, відкритої до інновацій, спроможної повноцінно реалізуватися в майбутньому дорослому житті. Одним з найголовніших завдань сучасної школи є творчий розвиток учителя та учня.


         У своїй діяльності я постійно відшукую резерви підвищення якості та ефективності навчання, бо розумію, що сьогодні здобувачі/здобувачки   освіти є продуктом інформаційного суспільства, яке відрізняється різноманітністю й мінливістю. Для того щоб давати якісні знання, вчителю необхідно пристосовуватися до сучасності, змінюватися й постійно самовдосконалюватися. Отже, висловлення: «Учитель живе, поки вчиться», - вважаю девізом своєї роботи. Я переконана, що треба вивчати й творчо застосовувати новітні технології, методи, прийоми та форми роботи, працювати в новому режимі дистанційного навчання, не боятися змін, експериментів.

          Моє педагогічне кредо: «До кожної дитини ключ знайти, У праці результат хороший мати, Упевнено і творчо до мети іти, З любов'ю серце  дітям віддавати»». Для мене кожен здобувач /здобувачка  освіти  – це яскрава особистість. Я дуже хочу, щоб мої учні/учениці не просто запам'ятовували навчальний матеріал, а запитували, досліджували, творили, вирішували, інтерпретували та дебатували за його змістом. При такому підході школярі думають про те, що вони вивчають,  і застосовують це у подальшому навчанні або (і це головне, на мою думку) в ситуаціях реального життя.

 АКТУАЛЬНІСТЬ ДОСВІДУ

         Саме життя доводить, що в сучасному суспільстві краще орієнтуються, приймають рішення, працюють люди творчі, здатні до генерування нових ідей, підходів, задумів. Тому головна мета НУШ – створити таку школу, у якій приємно навчатися, бо тут прислухаються  до думки учнів, вчать  критично мислити, висловлювати та відстоювати свою думку, створюють умови для формування ключових компетентностей та можливості випускнику сміливо зустрітися з дійсністю, зайняти своє місце в житті, бути успішним; виховують відповідальних громадян.

         Вважаю, що тема моєї роботи в міжатестаційний період «Сучасна мовно – літературна освіта як засіб формування успішної особистості»  є актуальною, оскільки ми живемо в час, коли відбувається зміна освіти на європейські стандарти навчання, переорієнтація навчально – виховного процесу на становлення успішної особистості. Сьогодення  зобов'язує вчителя шукати такі форми, методи та прийоми проведення уроку, які захопили б, принесли радість і задоволення.  Розв'язання цих сучасних проблем можливе лише на основі широкого  застосування нових педагогічних технологій, однією з яких є створення ситуації успіху.

          Система моєї роботи будується на сучасних педагогічних технологіях, головна мета яких – зробити процес навчання творчим, компетентнісно зорієнтованим. Зрозуміло, що уроки в умовах співробітництва(учитель-учень) потребують величезної підготовки, знань та зусиль. Тому намагаюся творчо, по-новому розв’язувати актуальні завдання сучасної освіти, які спрямовані на гуманізацію та демократизацію навчально-виховного процесу в школі. 

         В основі  педагогічної технології «Створення ситуації успіху» лежить особистісно орієнтований підхід до процесу навчання та виховання. Готуючись до уроку, враховую вікові особливості, потенційні можливості кожного учня. Це вимагає пошуку таких форм, методів і прийомів, які дають учням відчуття самостійності, творчої активності в процесі навчання. Поруч із традиційними технологіями використовую й новітні. На сучасному етапі роботи з учнями в дистанційному форматі з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, намагаюся  подавати нову інформацію, задовольняючи індивідуальні запити кожного суб’єкта навчального процесу. Одним  із головних факторів, на який звертаю увагу, є вміння кожного учня / учениці самостійно працювати, опановуючи необхідну інформацію, бо від цього  залежить рівень  навчальних досягнень.

         На практиці я вже переконалася, що інтерактивні технології на уроках мови та літератури через пошук, через свою емоційну насиченість спонукають до праці всіх учнів. Така система роботи є для мене прийнятною, бо використання елементів інноваційних технологій забезпечує формування стійкого інтересу учнів до предмета, результатом якого є розвиток критичного мислення й формування мовленнєвої культури школярів та компетентної особистості. Застосування інноваційних технологій, на мою думку, є запорукою розвитку ключових компетентностей і необхідною умовою міцного оволодіння знаннями та творчого використання їх у реальному житті.      

         Щодо ролі моєї  роботи в діяльності освітнього закладу, то вона визнана колегами та адміністрацією. Залюбки ділюсь з колегами своїми наробками та досвідом, виступаю на засіданнях шкільної та міської циклової комісії, семінарах, зустрічах, педрадах.

Науково-теоретична база

         Вважаю, що результативність роботи вчителя значною мірою залежить від опрацювання та застосування нових науково – теоретичних та методичних досліджень у галузі освіти. Тому намагаюся своєчасно вивчати передові технології, враховуючи також відповідні закони та спеціальні програми.

         У своїй роботі керуюсь основними положеннями законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту»,  «Про внесення змін до деяких законів України в сфері освіти щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану», «Про забезпечення функціонування української мови як державної», «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року», Державного стандарту базової середньої освіти, Типових освітніх програм  для закладів загальної  середньої освіти на рівні базової середньої освіти, «Про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти», науково – методичним посібником О.І. Пометун «Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання», методичним посібником А. Панченкова, О.Пометун, Т.Ремех «Навчання в дії», книгою І.В. Родигіної «Компетентнісно орієнтований підхід до навчання».

         Теоретичні положення впровадження технології інтерактивного навчання (Дж. Шерман, Г.Фріц, С.Ренегар, Дж. Фредерік, М.Сілберман,О.Пометун, Л.Пироженко), проєктної технології (І. Єрмаков, В.Гузєєв, О.Пехота), особистісно-орієнтованого навчання (О.Савченко, С.Подмазін) , технологія колективного взаємонавчання (О. Рівін), технологія проблемного навчання (Дж. Дьюі, М.Махмутов, Т.Ільїна, Г.Вернер, В.Окоп, А.Матюшкін, П.Підкасистий); технологія комп'ютерного (інформаційного) навчання (А.Єршов) спрямовані на реалізацію теми досвіду.

                                           САМОАНАЛІЗ ДОСВІДУ РОБОТИ

Мета досвіду

         Формування успішної особисті, розвиток творчої активності здобувачів /здобувачок освіти здійснюю  шляхом інтеграції елементів педагогічних технологій: критичного мислення, проблемних, проєктних, ігрових, інтерактивних, мультимедійних, особистісно зорієнтованих,  спрямованих навчити вільно, комунікативно доцільно користуватися засобами української мови, сформувати духовний світ учнів/учениць, цілісні світоглядні уявлення, стати засобом особистісного розвитку, соціалізації особистості, успішного професійного становлення.

         Реалізую свою мету я, звичайно на уроках. Готуючись до кожного уроку, ретельно продумую всі його етапи та шляхи переходу від одного до іншого, намагаюсь здійснити взаємний зв'язок всіх його аспектів.

         Свій урок розпочинаю із забезпечення емоційної готовності учнів/учениць до уроку,  зі створення доброзичливої атмосфери, з формування психологічної установки на діяльність, обміну побажаннями тощо. Використовую прийоми:  «Промінчики добра», «Мереживо побажань», «Нестандартне привітання», «Барометр  настрою»,  «Я всміхаюсь», аутотренінг «Я – творча особистість», «Підтримка», «До успіху».

         Етап формулювання теми, визначення мети та завдань уроку, які спрямовані на розвиток пізнавальних та творчих здібностей,  викликає  багато запитань у здобувачів/здобувачок освіти, спонукає до роздумів, дослідження, пошуку. На кожному уроці вимагаю від них прогнозувати. Це спонукає дітей осмислити зміст подальшої діяльності на уроці, розуміння свого місця в цьому процесі. Вже на початку уроку вони розуміють, чого від них чекає вчитель та передбачають кінцевий результат. Обираючи методи та прийоми, за допомогою яких реалізується мета та завдання,  намагаюся допомогти дитині відчути свою неповторність та оригінальність, стимулюю ініціативність, довіру,  створюю ситуацію успіху для кожного учня/учениці, при цьому виконуючи роль  помічника, консультанта. Найвдалішими прийомами на цьому етапі роботи вважаю: «Асоціації», «Приваблива мета», «Формулювання завдань до уроку учнями», «Очікувані результати», «Відстрочена відгадка», « Даю шанс».

         На етапі актуалізації опорних знань, суб’єктивного досвіду учня /учениці застосовую такі форми роботи, як: бліц-опитування, експрес-опитування, індивідуальне опитування, опитування-гру «Запитуємо-відповідаємо», взаємоопитування (біля дошки; учень/учениця у ролі вчителя; за заздалегідь визначеними складними питаннями теми, ланцюжком);поглиблене опитування з коментуванням учнів /учениць, самостійні письмові роботи з рецензією сусіда по парті або кращих учнів/учениць класу, робота з індивідуальними картками, конкурси на найкращу відповідь, на найкраще виконання домашнього завдання, на оптимальний варіант розв'язання тієї чи іншої практичної вправи, інтерактивні вправи «Незакінчене речення», «Мікрофон», «Сенкан», «Мозковий штурм», «Гронування», групове опитування, тестові завдання, вправи з ключем, дослідницькі, проблемні завдання,  лексико-орфографічні, лексико-орфоепічні, лексико-граматичні вправи, розігрування та аналіз складених удома діалогів, різні види диктантів.

         Сфокусувати  увагу на проблемі й викликати інтерес до теми - мета етапу мотивації. Підвищити самооцінку дитини, посилити почуття впевненості у своїх силах  допомагають прийоми:  «Ефект навіювання», «Анонсування», «Самооцінка» (готовність до уроку), «Знайди помилку», «Новизна»(використання мультимедіа), розгадування кросвордів, ребусів, відгадування загадок, візуалізація майбутнього успіху за допомогою творчих робіт учнів попередніх класів.

         Мультимедійні та інформаційні технології використовую для підвищення мотивації та індивідуалізації навчання, розвитку творчих здібностей дітей та для створення доброзичливого емоційного фону.  Для індивідуальної, парної чи групової роботи на уроках з використанням ІКТ пропоную такі завдання: виготовлення учнівських презентацій з літератури,  створення відеороликів, буктрейлерів, плейкастів, інтерактивних плакатів, інфографіки, кроссенсів.

         У плануванні та підготовці дистанційних уроків  застосовую такий інструментарій:   Освітній проект «Мова -  ДНК нації» (Додаток «MOVA»: українська у малюнках). Правила вимови та правопису оформлені у вигляді ілюстрацій про життя головного героя Лепетуна та його друзів (онлайн – малюнки з  9 тем), розглядаючи які, учні/учениці опанують найскладніші правила з різних розділів української мови, перевірять рівень володіння українською мовою за допомогою цікавих тестових вправ.

         Ефективним є застосування інтерактивних вправ, розташованих на різноманітних електронних ресурсах, наприклад, Learning Apps.org, що спонукає учнів до повторення, узагальнення і систематизації знань, формування в них стійких умінь і навичок, крім того, можливість відразу перевірити правильність виконання вправ і завдань спонукає здобувачів освіти до рефлексії.

         LanguageTool – зручний онлайн – ресурс для перевірки граматики, синтаксису та пунктуації.

          Ширші функціональні можливості та наявність мобільної версії має ресурс Onlinecorrector (текст перевіряється автоматично).

         Лайфхаки українською: як вдосконалити мовлення – телевізійний проєкт (правила мовлення пояснюються на прикладах життєвих ситуацій).

         Офіційний сайт української мови – сайт, що містить багато корисного матеріалу, використання якого дозволить поглибити знання української під час підготовки до іспитів, контрольних робіт, диктантів.

         Rebus1.com.ua – українськомовна онлайн – платформа, за допомогою якої учні/учениці можуть створювати власні ребуси чи розгадувати наявні на сайті.

         Працюючи  над проблемою, на власному досвіді переконалася, що велику роль у створенні ситуації успіху відіграють інтерактивні технології: «Мікрофон», «Мозковий штурм», робота в парах, робота в мікрогрупах, «Незакінчені речення»,  «Займи позицію», написання есе, фанфіків. Вони сприяють вивченню матеріалу, стимулюють розвиток творчих здібностей, уміння нестандартно мислити, швидко орєнтуватися в різних ситуаціях, активізують особистісний потенціал учня, надають кожному можливість відчути власний успіх.

         На уроках української літератури використовую інтерактивні технології: «Діалог», «Синтез думок», «Спільний проект» ( із застосуванням комп’ютерних технологій), «Коло ідей», «Дебати», «Асоціативний кущ», «Сенкан», «Гронування».

         Важливим є те, що, застосовуючи елементи інтерактивного навчання на уроках української мови та літератури, учні вчаться бути демократичними, критично мислити, співпрацювати, приймати рішення.

         Належну увагу приділяю виконанню учнями/ученицями  творчих завдань, а саме: складання  лінгвістичних казок, віршів, ребусів, кросвордів, криптограм, захист «дисертацій» та проектів; завданням, при виконанні яких в учнів формуються  навички ефективного використання мови  в реальних умовах життя. Перефразування та конструювання, редагування й переклад  можуть бути використані на будь-якому етапі уроку з різною навчальною метою. Якщо вони зосереджують увагу на мовних засобах, то служать засвоєнню й закріпленню програмового матеріалу. Коли ж увага спрямовується на зміст, вправи набувають творчого комунікативного характеру, формують точність і виразність висловлень. При врахуванні ситуації, у якій відбувається спілкування, такі вправи максимально наближаються до мовлення в реальних умовах, що сприяє формуванню життєвих компетентностей.

         На уроках літератури більше зацікавлення художнім твором викликають творчі завдання:

-        продовжити художній твір;

-        доповнити сюжет твору;

-        віднайдена сторінка твору;

-        лист обуреного ( або вдячного ) читача;

-        як би я себе поводив, якби головний герой був моїм другом;

-        заповнення анкети героя;

-        запрошення героя на урок.

         Такі види роботи дають мені можливість побачити, чим живуть мої учні/учениці, про  що мріють, що цінують у житті, яким моральним цінностям надають перевагу.

         Досить часто застосовую роботу в малих групах та парах, що виробляє навички спільної праці і дає можливість учню/учениці включитися в процес активного навчання.

         Ефективною для формування життєвих компетентностей школярів вважаю проєктну діяльність, яка передбачає розв'язання певної проблеми та орієнтацію на самостійну дослідницьку діяльність.

         Важливе місце у моїй практиці займає ігрова діяльність, яка дозволяє  створити доброзичливу атмосферу на уроці, викликати бадьорий настрій, бажання вчитися.  У процесі гри в дітей  виробляється звичка зосереджуватися, самостійно думати, розвивати увагу. Захопившись грою, вони не помічають, що навчаються, до активної діяльності залучаються навіть найпасивніші учні. Дуже подобаються дітям ігри: «Хто найкмітливіший?», «Хто швидше?», « Знайди мене», «Мовна плутанка», «Я-редактор», які використовую при вивченні багатьох тем. На уроках літератури часто проводжу рольові ігри: «Маска відвертості», «Без табу», «Ланцюжок думок», «Я так думаю», «Точка зору», «Літературна торбинка», які дозволяють ефективно використовувати зайву активність учнів/учениць, спрямовуючи її в корисне русло, формують навички взаємодії з іншими учнями, уміння чітко формулювати й обґрунтовувати свою точку зору, вести дискусію і знаходити компромісні варіанти рішень.

         Нестандартні форми проведення уроків ніколи не залишають дітей байдужими, спонукають до роздумів, надовго запам'ятовуються. Тому у своїй роботі я практикую різні форми проведення уроків: урок – казка,  урок – презентація, урок відкритої думки, урок – творча майстерня, урок історико – літературної правди, урок – віртуальна мандрівка.

         Невід'ємним і найважливішим компонентом уроку є рефлексія. Вона дає можливість здобувачам/здобувачкам освіти  усвідомити, чого вони навчились, пригадати деталі свого досвіду й отримати реальні життєві уявлення про те, що вони думали і що відчували. Я впевнена, якщо мої учні/учениці  вже на початку уроку усвідомили поставлені завдання і протягом уроку знаходяться у пошуку відповіді на питання: «Для чого це мені потрібно?», то вони в змозі вільно рефлексувати не тільки на уроці, а і в реальному житті, усвідомлюючи свої дії та прогнозуючи подальші кроки. Мені ж це допомагає побачити реакцію учнів/ учениць  на навчання та вносити необхідні корективи.

         На уроках мови здійснюю рефлексію в різних формах: у вигляді індивідуальної роботи, в парах, мікрогрупах, в письмовій та усній формі, «Незакінчені речення», «Мікрофон», «Прес», складання короткого власного кодексу, коротке есе з чітким викладенням власної позиції, коротка дискусія, що розкриває тему уроку. Головне для мене на цьому етапі - домагатися, щоб учні взяли на себе зобов'язання щодо подальших дій.

         Щодо уроків літератури, практикую написання есе, створення асоціативних рядів, стилізацію (написання листів, діалогів, монологів, формулювання запитань, що змушують дитину задуматися над тим, чи відповідають її уявлення загальнолюдським («Чого навчає цей твір (образ)?», «Ви в ролі героїні (героя)», «Що наближає літературного героя до нашого часу?»)

         При оцінюванні діяльності здобувачів/здобувачок  створюю на уроці ситуації успіху, заохочення, вчу оцінювати свою роботу і роботу однокласників (найчастіше за допомогою «Картки самооцінювання», «Листів успіху», заохочувальних бонусів, саморефлексії, вправи «Без маски»), критично ставитися до власної роботи, адекватно сприймати відгуки.

         Готуючись до занять, намагаюся планувати такий обсяг завдань, щоб усі вони були виконані під час уроку. Обов'язково добираю диференційовані завдання з різними ступенями складності (це один із ресурсів для подолання ситуації неуспіху). Працюючи над структурою уроку, намагаюся передбачати, дітей яких груп треба залучати до того чи іншого завдання, створити атмосферу пошуку. Ситуацію неуспіху намагаюся виправити позитивним психологічним настроєм: вдалим коментарем від учителя та учнів, підтримкою дитини з боку батьків, позитивною оцінкою за старання, додатковими завданнями як мотивацією, що учень все зможе, але потрібно ще трохи часу або глибшого занурення в тему.

         Учитель повинен завжди випромінювати позитивну енергетику, тільки в такому разі його чекає успіх. А педагогічні інновації допоможуть зробити урок більш насиченим і цікавим.

   РЕЗУЛЬТАТИ ВПРОВАДЖЕННЯ ДОСВІДУ. ДОСЯГНЕННЯ.

         На мою думку, вдало проведена робота завжди потребує значних зусиль і плідної співпраці вчителя та учня. Плануючи власні уроки, я прагну створити всі умови для розвитку індивідуальних здібностей кожної дитини і намагаюся зробити навчання цікавим і емоційним процесом.

         Моніторинг якості знань та аналіз власної діяльності приводять до висновку, що в роботі з'явились позитивні результати:

-        діти працюють із зацікавленістю;

-        мовлення учнів стає більш змістовним, чітким, виразним, емоційним;

-        помітно підвищується міцність засвоєння учнями/ученицями навчального матеріалу;

-        учні з низьким та середнім рівнями навчальних досягнень усвідомлюють власну значущість; у них з'являється впевненість у своїх силах;

-        учні з високим рівнем навчальних  досягнень демонструють власні творчі роботи.

         Позитивними результатами в роботі вважаю успіхи моїх учнів/учениць  у шкільних, міських олімпіадах та конкурсах.

         У міжатестаційний період підготувала цікавий і ґрунтовний  дидактичний матеріал. Мій учительський арсенал завжди містить щось цікаве, захоплююче, що змушує учнів долучатися до творчості. За період роботи над проблемою підготувала  посібник «Сучасний урок у контексті компетентнісного підходу» , дидактичний матеріал «Кросенси на уроках української мови та літератури»,  розробку уроку – віртуальної подорожі за темою «Безсполучникове складне речення» (9клас) за дистанційною формою навчання, розробку уроку – віртуальної мандрівки літературною казкою (І. Я. Франко «Фарбований Лис». Зміст казки, головні і другорядні персонажі в казці. Морально - етична проблематика  твору» (5 клас),  відеопрезентацію шкільного етнографічного музею «Берегиня» , авторську розробку виховного українознавчого заходу «Мандруємо Україною», розробила інтерактивну сторінку підручника, присвячену 300 – річчю від дня народження Г. Сковороди (номінація «Автор підручника»), методичний кейс «Палітра творчості».

         Розробки авторських уроків розміщені на порталі ТОВ «Освітній проєкт «На Урок»  -  розробка уроку «(Е- контент) Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення. Розділові знаки в безсполучникових реченнях», розробка уроку «Односкладні речення. Види односкладних речень з головним членом у формі присудка», презентація до уроку «Односкладні речення. Види односкладних речень з головним членом у формі присудка».

ВИСНОВКИ

         Впроваджуючи свій досвід роботи, я досягаю провідної мети – навчальний процес відбувається за умови постійної активної позитивної взаємодії всіх учасників. Це взаємонавчання, де учень/учениця і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами, а сам педагог є організатором процесу такого навчання, яке невід'ємне від реального життя.

         У процесі своєї роботи я переконалася, що працюючи в атмосфері поваги, взаєморозуміння, доброзичливого ставлення до здобувачів/здобувачок освіти та при вдалій інтеграції сучасних  педагогічних технологій інтерактивного, особистісно орієнтованого, компетентнісно орієнтованого, проєктного, інформаційного  навчання можна досягти успіхів у розвитку творчих здібностей, а значить і сформувати творчу, успішну, компетентну особистість здобувача /здобувачки освіти.

 

 

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар