Тема. Василь
Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон». Цікаві сторінки з життя митця.
Характеристика дійових осіб. Різні позиції царя Плаксія і Лоскотона
(песимістична і оптимістична мова твору)
Мета:
зацікавити учнів фактами із життя В.Симоненка; розкрити світ уяви поета,
втілений у казці; простежити різні способи життя і поведінки дійових осіб, різні
життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістичну й оптимістичну);
пояснити відмінність прозової і віршованої мови казок; формувати ключові компетентності:
комунікативну, інформаційну, соціальну, самоосвіти й саморозвитку, продуктивної
творчої діяльності
Розвивати вміння характеризувати літературних героїв,висловлювати власне ставлення до зображуваного, оцінювати вчинки головних героїв, розрізняти добро і зло і в казках, і в житті; розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, творчі здібності Виховувати в учнів доброту, життєлюбство, волелюбність, оптимізм, почуття гумору
Розвивати вміння характеризувати літературних героїв,висловлювати власне ставлення до зображуваного, оцінювати вчинки головних героїв, розрізняти добро і зло і в казках, і в житті; розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, творчі здібності Виховувати в учнів доброту, життєлюбство, волелюбність, оптимізм, почуття гумору
Тип уроку. Формування
нових знань. Урок - засідання пошуково –
дослідницької лабораторії
Обладнання: портрет В.Симоненка,
підручники, зошити, таблиця «Віршована мова твору», тестові завдання, конверти
із завданнями
Епіграф
Заглядає
в шибку казка сивими очима,
Материнська
добра ласка в неї за плечима
В.
Симоненко
Метод: бесіди,
критичного мислення, дослідницький, гри
Хід
уроку
I Організаційний момент
Обмін добрими побажаннями із сусідом по парті
II Актуалізація опорних знань
1. «Бліц - опитування»
- Як називається цікаве оповідання про незвичайні, часом
фантастичні, але повчальні події?
- Які ви знаєте види казок? Наведіть приклади
- Як називаються казки, які створив народ?
- Що таке літературна казка?
- Які літературні казки українських письменників ви
читали?
- Пригадайте будову казки
- Які дві сили завжди протистоять одна одній в казках?
- Як зазвичай закінчуються казки?
III Повідомлення теми, мети, завдань уроку;
очікувані результати
IV Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель
-
Сьогодні ми знову поринемо у світ
казкових подій, який вирує, мов нестримні журавлі, що несуть любов і надію із
далеких країн на рідну землю. Таким птахом був талановитий український
письменник Василь Симоненко, який залишив нам незабутній спадок: казки для
дітей, поезії для юнацтва
Опрацьовуючи текст літературної казки
В.Симоненка, ми розкриємо для себе багатий світ уяви поета, відчуємо його
життєлюбство, всеперемагаючий оптимізм, тонкий гумор, знову й знову
навчатимемось розрізняти добро і зло, як у казках, так і в житті
V Сприймання й
усвідомлення учнями навчального матеріалу
1. Цікаві сторінки з життя митця
Учитель
-
Діти, ви вдома працювали в «домашніх групах»
і мали завдання – підготувати повідомлення про цікаві сторінки з життя
В.Симоненка
Тож запрошуємо до роботи групу «Біографів»
Повідомлення учнів
1 учень Василь Андрійович Симоненко народився 1935 року на Полтавщині в
селянській родині. На жаль, батько письменника пішов із сім`ї, і виховували
його мама, дідусь із бабусею. Василю було 6 років, коли розпочалася Друга
світова війна. І малому хлопцеві, як і
всім дітям та дорослим, дуже хотілося, щоб вона швидше закінчилася, щоб до
домівок повернулися їхні батьки й діди
2 учень Ой, як бажалося Василькові стати льотчиком. Тільки почує
тріскотіння мотора літака, швидко вискакує з хати і біжить дивитися, як летить
його мрія у синьому шовку неба. 1943 року народився в дитячій голові вірш,
названий матір`ю «Я маленький льотчик»
3 учень Пригадують, що в п’ятому класі на вечері Василь читав вірш,
присвячений матері. Він був активним учасником літературного гуртка, а в
старших класах, був членом редколегії шкільної літературної газети. Всі
помічали його літературні здібності. Можливо, саме це й наштовхнуло хлопця
вступити до Київського державного університету на факультет журналістики після
закінчення школи з відзнакою
4 учень Василь Симоненко став журналістом, писав твори, які знали
навіть за кордоном. Поет був чесною, справедливою людиною, вболівав за свій
народ.
Любов`ю
до рідної мови, мудрістю та образністю поезії В.Симоненко завдячує не лише
своєму талантові, а насамперед своїй матері, Ганні Федорівні.
5 учень Хоч і малописьменна, але спостережлива Ганна Федорівна зібрала
чимало прислів’їв, приказок та примовок і записала їх в окремий зошит під назвою
«Перлини поміж людей». Свої записи вона спорядила словами: «Люди народжуються і
вмирають, а прислів`я летять через цілі століття. Ніхто не знає, хто перший
випустив цю пташку, що має такі міцні крила»
6 учень Василевим другом та
наставником був також дід Федір. У Симоненковій новелі «Дума про діда» є такі
слова: «Безсмертячко ти моє кирпате», - шепотів дід, коли я засипав під музику
його слів. То були дуже гарні слова, бо поганих дід не говорив мені». Дідусь
був мудрою, начитаною людиною і часто вечорами, умостившись на печі, розповідав
онуку давню – предавню історію. Ці розповіді, дідусева мудрість відбилися потім
в поезії В.Симоненка
Девізом
у житті письменника завжди було: «Я хочу правді бути вічним другом»
2. Рольова гра (Інсценізація спогадів Олеся
Симоненка)
Олесь. Пам`ятаю, як одного разу батько
прийшов додому веселий і збуджений. А я ж, навпаки, був насуплений,
набурмосений
Батько. Чого сидиш сумний та невеселий; як
сотник Забрьоха?
Олесь. Щось невесело мені!
Батько. Ану, козарлюго, вище голову!
Олесь. Тату, напиши мені казочку. Всім щось
пишеш, а мені?
Батько. Обов`язково напишу
Олесь. А про що!
Батько. Про себе напишу. Тільки буду я там,
як добрий дядько Лоскотон. Хочеш?
Олесь. Еге ж
Олесь. Тато, мені здається, що ця казка не
зовсім дитяча
Батько. Так, синку, я гадаю, що дорослим, що
прочитають цю казку буде над чим замислитись. І здається мені, що деякі з них
навіть зможуть упізнати самих себе в цій казці. Але для цього потрібен час, і
він покаже
Учитель
-
Казки В.Симоненка не можуть не цікавити
дітей, бо ж написані вони з великою любов`ю. Першим слухачем казок був син
поета Лесик. Давно вже виріс Олесь, підростає онука Мирослава, а казки Василя
Симоненка, як завжди, залишаються з нами
Група «Акторів» підготувала інсценівку спогадів Олеся Симоненка
3. «Сюжетний ланцюжок» (робота з текстом)
Учитель
-
Діти, ви вдома ознайомилися зі змістом казки
«Цар Плаксій та Лоскотон». А тепер давайте пригадаємо зміст твору (один учень
пригадує подію, інший продовжує)
4. Аналізування твору
Тема: зображення казкового
царства , де панує сум, сльози, жорстокість, насилля, гноблення простого люду і
тієї сили (Лоскотон), яка протистоїть цьому, бореться за радість, волю, щастя і
разом з народними масами перемагає сили зла, несправедливості
Ідея: засудження лицемірства,
будь – якого гноблення, приниження, рабства, уславлення мужності, героїзму
ватажків із народу, які можуть очолити боротьбу з жорстокістю за щастя в ріднім
краї
Жанр: літературна віршована
казка
5.Тестове опитування
-
А учениця вашого класу мала індивідуальне
завдання – підготувати тестові завдання за змістом казки
1. Очі у Плаксія в казці В. Симоненка «Цар
Плаксій і Лоскотон» порівнюються:
а) з кавунами;
б) з яблуками;
в) з м`ячем
2. Скільки було дітей у царя Плаксія?
а)Троє;
б) шестеро;
в) восьмеро
3. Чим щодня займалася родина Плаксія?
а) Грали у шахти;
б) відвідували театральні вистави;
в) стогнали і плакали
4. У гвардії царя Плаксія служили:
а) забіяки;
б) брехуни;
в) бешкетники
5. Через що Плаксій зневажав Лоскотона? Бо
останній:
а) був бідний і постійно жебракував;
б) зневажав царські закони і сміявся;
в) не сплачував податки царю
6. Лоскотон «ходив по всій країні і носив з
собою сміх»:
а) у в’язаній торбині;
б) у кишені;
в) у душі;
г) у розмальованій торбині
7. Плаксій обіцяв, що тому, хто впіймає
Лоскотона і «його посадить в льох», він:
а) наділить великою площею землі;
б) дасть можливість сміятися і веселитися;
в) дозволить одружитися за бажанням на одній
із царських дочок
8. Кого із казкових героїв В.Симоненко
порівнює зі змією?
а) Дочку Плаксія – Висохлу Нудоту;
б) Плаксія;
в) капітана Макаку
9. Середульшу дочку царя Плаксія звали:
а) Вай – Вай;
б) Нудота;
в) Плакота
10. Незважаючи на постійний сльозовий
настрій, Плаксій радів, бо:
а) отримав великий прибуток;
б) арештував Лоскотона;
в) святкував весілля старшої дочки
11. Цар Плаксій помер:
а) від невиліковної хвороби;
б) через те, що потрапив в аварію;
в)від сміху Лоскотона
12. На що перетворилися три царівни після
смерті батька – царя:
а) Жаб;
б) п’явок;
в) черв`яків
6. Картинна галерея «Вгадай героя»
Учитель
-
Вдома ви малювали ілюстрації до казки
Отже, якими постають перед нами головні
герої? (учні розповідають, яку саме подію вони відтворили, аналізують героїв)
7. Характеристика образів головних героїв
твору (робота в групах)
Завдання групам
I група – складіть «Ґроно» до образу царя
Плаксія
Цар Плаксій
II група - складіть
«Ґроно» до образу царя Лоскотона
Дядько Лоскотон
III група – складіть
цитатну характеристику царя Плаксія
(метод «Позначки») за
планом
1) Портрет
2) Риси характеру
3) Діяльність героя
Презентація виконаних завдань
«Мікрофон» (I – II групи)
-
Запропонуйте шлях боротьби з Плаксіями
«Мікрофон» (III – IV
групи)
-
Чому сміх Лоскотона живий дотепер?
Учитель
-
Літературні критики стверджують, що ця казка
наскрізь перейнята оптимізмом, вірою в краще
-
А чи знаєте ви, що таке оптимізм?
-
Давайте послухаємо групу «Довідкове бюро»,
які працювали зі словником іншомовних слів
Оптимізм -
Песимізм -
Учитель
-
Уважно придивіться до портрета Василя
Симоненка. Що ви можете сказати про його погляд? Чи не здається вам, що він
сповнений оптимізму, віри в краще майбутнє, в перемогу добра над злом?
8. Хвилинка усної
народної творчості
Учитель
-
Діти, зверніть увагу на вислови, які
підготували наші «Пошуковці»
-
Як ви розумієте їх значення?
Поки живеш – смійся,
поки смієшся – ти живеш.
Посмішка – як промінь
сонця:
чим довше він сяє,
тим веселіше на душі
Очі плачуть солоними
слізьми,
серце – гарячою кров`ю.
Здоровий сміх
зміцнює здоров`я і
продовжує життя.
Не сердься, як смієшся;
не смійся, як хтось
плаче.
1. «Що в конверті?» (узагальню
вальні відповіді)
Конверт 1
-
Чому веселий Лоскотон «носить дітям сміх у
розмальованій торбині?»
(Згадайте Діда Мороза,
Святого Миколая, що теж мали такі торбини. Вони завжди дарували гостинність,
доброту, радість і щастя)
Конверт 2
-
Кажуть, що сміх продовжує життя, а яка ваша
думка?
Конверт 3
-
Чи можна купити чи продати сміх?(Ні, можна
подарувати радість, покращити настрій, розвеселити)
Конверт 4
-
Чи бувають люди щасливими, якщо їх до чогось
примушують?
Конверт 5
-
Чого вчить нас ця казка?(Доброти,
життєрадісності, волелюбності)
VII Коментоване домашнє завдання
Напишіть листа письменнику про свої враження від прочитаної казки
«Цар Плаксій та Лоскотон»
Немає коментарів:
Дописати коментар