середу, 9 листопада 2022 р.

Авторська розробка виховного українознавчого заходу «Мандруємо Україною» (інтелектуальна квест – гра)

Тема. Мандруємо  Україною

           (інтелектуальна квест – гра для здобувачів освіти 7- 9 класів).

Мета:розширити і поглибити знання учнів про особливості українського

житла та інтер’єру, його традиційні риси, про види народного декоративно – ужиткового мистецтва, про особливості українського національного одягу, оберегові елементи в давньому та сучасному одязі; формувати ключові компетентності: грамотність, особисту, соціальну та навчальну, цифрову, культурної обізнаності та   самовираження.

Розвивати культуру зв`язного мовлення, логічне, асоціативне, творче   мислення,  пам`ять, увагу, спостережливість, кмітливість, вміння працювати в команді.  

Виховувати національну самосвідомість, повагу до народних традицій,  звичаїв, обрядів, ціннісне ставлення до рідної культури.

Обладнання: комп'ютерна  презентація (слайди), ґаджети, роздавальний 

матеріал  (картки з завданнями).

 

Хід заходу

Організаційний момент

Вправа «Мереживо побажань»

-         Я бажаю тобі…

Мотивація пізнавальної діяльності здобувачів освіти

Учитель

-         Кожен із нас мріє про мандрівку не просто для розваги. Вивчення різних куточків нашої матінки-землі надає можливість не тільки побачити унікальність природи, а й дізнатися про заняття людей. Ці знання допоможуть нам розвиватися самим,  виховувати в собі почуття прекрасного, повагу до людей, що своїми руками творять чудеса. Сьогодні ми маємо можливість здійснити цікаву подорож історичними містами та селами, де люди здавна займаються килимарством і ткацтвом, виготовленням національного вбрання ; полинемо у дивний світ фантазії і краси – світ петриківського розпису, що віддавна приваблює людей своєю неповторністю і яскравістю, багатством кольорів; поговоримо про писанку, а також про один із найдавніших видів народного декоративно – прикладного мистецтва – писанкарство; повторимо відомості про гончарство, якому приписувалася магічна дія; заглянемо на  домашнє вогнище української хати, яких уже небагато збереглося, але в них ще залишився дух мудрих народних традицій, що споконвіку формували в людині добрі почуття, працьовиту вдачу, чутливу до краси душу.

Інтелектуальна розминка

Учитель

-         Чи можна мандрувати, залишаючись удома?

-         Сьогодні ми помандруємо навіть сидячи за партами. Яким чином? Інтернет зараз став потужним джерелом інформації, цікавих розваг та різноманітних мандрівок. Тож запрошую у подорож  інтелектуальними порталами за прикладом мандрів в Інтернет.

-         До нас на виховний захід завітали представники незвичайної туристичної фірми.

Керівник туристичного агентства

-         З кожним роком все більше людей хоче поїхати за кордон. На допомогу їм приходить багато туристичних фірм. Але не тільки за кордоном, але й у нас можна побачити багато цікавого.

-         Шановні діти! Ми пропонуємо Вам інтелектуальну подорож визначними місцями нашої країни. Форма проведення нашої подорожі – інтелектуальна квест - гра, в якій беруть участь 2 екскурсійні команди: «Українці» і «Знавці».

Гід

-         Ми завітаємо до 6 порталів. За правилами гри підраховувати  підсумки будемо після кожного порталу. Тож рушаймо!

 

 

Інтелектуальна квест – гра «Мандруємо Україною»

1 – й портал

Мальовниче селище міського типу Петриківка Дніпропетровської області – широко відомий у світі осередок українського народного декоративного розпису, історичне коріння якого походить від древніх традицій настінних розписів, що сягають у глибину тисячоліть, аж до часів появи праматері української архітектури – білої селянської хати – «мазанки». Ці орнаменти несли глибоку космогонічну символіку та особливе магічне значення своєрідного оберегу, що як і народна пісня зцілює та оберігає душу людини. (Відскануйте QR – код та перегляньте відео).

Бліцтурнір

1.     Де виник розпис і хто був засновником Петриківки? (на Лівобережній Україні в с. Петриківка, Дніпропетровської обл., Петро Калнишевський).

2.     Що є особливістю петриківського розпису? (Елементи малюнка слід виводити одним мазком).

3.     Скільки типів мазків існує? (4: зернятко, гребінець, горішок, перехідний мазок).

4.     Назвіть основні інструменти розпису. (Пензель – кошарка  з котячої шерсті, малювання пальцем, зрізаним стеблом рогози, загостреною паличкою).

5.     Якого походження були фарби для розпису? (Натурального: сажа, сік лободи, ягоди бузини, пелюстка соняшника, біла перетерта глина).

6.     Який характер носить петриківський розпис? (Рослинний: квіти, ягоди, плоди; зображували птахів і тварин, рідко людей).

 

Кросворд

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі

1.     Як перекладають із французької мови слово «декор»?

2.     Як називається пензель із котячої шерсті?

3.     Основний елемент у петриківському розписі.

4.     На чому було зроблено найдовший  у світі розпис?

5.     У якому селі ХVІІІ столітті виник петриківський розпис?

6.     Досконале вміння в якійсь справі, галузі, майстерність.

Відповіді:

1. Прикраса. 2. Кошарка. 3. Мазок. 4. Паркан. 5. Петриківка. 6. Мистецтво.

Підведення підсумків.

2 – й портал

Залишаючи селище Петриківка, ми вирушаємо до Полтавської області, яка є одним з територіальних центрів, який сформував український народ і українську націю. Саме тут склався тип костюма, який характеризується єдністю, яку прийнято називати українським національним.

(Відскануйте QR – код та перегляньте відео).

Вікторина

1.     Що є одним із найважливіших джерел вивчення етнічної історії?

      а) особливості побуту;           б) археологічні розкопки;

      в) особливості літературної   г) особливості костюма.                               спадщини;

2.     Що є загальнохарактерною рисою традиційного українського одягу?

а) декоративна мальовничість;                б) колір;

в) різноманітність декору;                         г) різноманітність фасону.

3.     Яке походження мають основні елементи українського народного одягу?

а) давньотрипільське;                      б) давньослов’янське;

в) давньотюрське;                            г) давньогрецьке.

4.     Одяг людини символізував:

а) релігійні вподобання;                   б) ремесло;

в) статус у суспільстві;                   г) індивідуальний смак.

5.     Одяг якої верстви населення не зазнав змін?

а) Сільського населення;                   б) інтелігенції;

в) панів;                                  г) духовенства.

6.     На які види щодо розташування на людині розподіляється одяг?

а) Глухий, розпашний;           б) натільний, нагрудний;

в) верхній, нижній;                           г) шитий, нешитий.

 

Загадковий напис

Завдання. Складіть слова, літери яких написані однаковим шрифтом,  і ви зможете прочитати ім`я жінки, яка започаткувала навчання вишиванню у спеціальних колах. (Княгиня Анна, сестра Володимира Мономаха).

К

д

Н

П

Я

а

Г

в

И

О

Н

л

Я

о

А

Ч

Н

п

Н

Г

А

Л

С

Т

Е

І

С

І

Т

н

Р

Л

А

ч

В

о

К

л

В

ь

Е

п

Н

я

О

О

Т

Л

У

О

Х

Д

Ц

И

З

б

П

т

О

і

Ч

г

Я

М

у

И

о

Р

З

А

п

М

е

П

н

я

А

о

Л

ч

К

О

я

И

Н

С

О

л

М

и

ф

А

к

Т

Х

б

У

й

А

Підведення підсумків.

3 – й портал

А зараз ми з вами відправимося на північ України. Це регіон високого релігійного, культурного та промислового значення, де знаходиться село Трипілля, розміщене на правому березі Дніпра, у долині річки Красна, Київської області. Саме тут ми поринемо у дивовижний світ гончарства. (Відскануйте QR – код та перегляньте відео).

 

Шифрограма

Завдання. Підставте правильно літери і прочитайте народні приказки та прислів’я про гончарство.

26

19

28

17

1

16

11

14

4

19

21

30

11

15

1

17

33

 

22

19

3

1

21

11

23

31

 

18

1

3

12

15

24

6

19

3

7

6

7

23

31

22

33

12

3

4

16

7

28

11

15

24

3

1

21

11

23

11

 

26

19

28

24

17

11

21

1

14

1

22

3

12

14

4

19

21

 

18

7

27

31

10

1

4

16

33

6

1

14

 

 

Хоч малий горщик, а м'ясо варить.

На віку доведеться і в глечику варити.

Хоч умирай, а в свій горнець заглядай.

Головоломка

Завдання. Правильно заповнивши клітинки по горизонталі, у вертикальному рядку ви зможете прочитати стародавню назву людини, яка чаклувала над глиною біля вогню. (Чародій).

1.     Центр гончарства на Полтавщині. (Ручний).

2.     Гончарний круг, який опанували з ІV – VІІ століття. (Глазурювання).          

3.     Червона глина. (Червінка).

4.     Фарба для розпису полив'яних виробів. (Вохра).

5.     Вузькогорлий глечик для води. (Дзбанок).

6.     Не полив`яна кераміка. (Побілка).

7.     Посуд, виготовленням якого славиться Волинь. (Димний посуд).

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підведення підсумків.

 

4 – й портал

          Непомітно ми дісталися до міста Коломия, Івано – Франківської області, де  головною візиткою є гігантське яйце, під яке замаскований музей «Писанка». Саме там ми можемо побачити неймовірну колекцію писанок, що налічує більше шести тисяч експонатів. (Відскануйте QR – код та перегляньте відео).

Вікторина

1.     Що таке писанка? (Яйця, розписані спеціальним інструментом (писачком), а потім пофарбовані).

2.     На пам'ять про яке диво в Україні пишуть писанки? (Про Воскресіння Христа).

3.     У що вірили наші предки і кому дарували писанки? (Наші предки вірили, що писанка має магічну силу і тому дарували їх одне одному на свята).

4.     Які орнаменти – символи наносять на писанку? (Безкінечник, сонце, зигзаг, зірка).

5.     Коли не можна писати писанку і чому? (Коли ти з кимось посварився чи був у гніві, адже писанка – символ життя, добра і сонця).

6.     Назвіть сучасні види писанок. (Мотанки, лінивки, вишиванки, наклеянки).

Лінгвістично - інтелектуальна гра «Перевертні»

Завдання.  Якнайшвидше відновити слова, правильно розташувавши літери.

                                          Писанка                      Насипка

                                      Крашанка                    Ракшакан

                                      Крапанка                     Панкрака

                                      Дряпанка                     Падрянка

                                      Мальованка                 Вальованка

                                      Лінивка                        Нивкалі

                                      Наклеянка          Канаякле

                                           Бісерка                         Серкабі                                                       

 Підведення підсумків

5 – й портал

Подорожуючи Західною Україною, не можна не завітати на Тернопільщину, де можна відвідати декілька центрів ткацтва та килимарства. (Відскануйте QR – код та перегляньте відео).

Редагування деформованого тексту

          Найдавніше ремесло, яким займалися _________ - це ткацтво і килимарство. (Жінки). Воно відоме на всіх землях часів _______ (Київської Русі). Тканини у домашніх умовах виготовляли в основному з ________, ________ та вовни. (Льону, коноплі). Практично, у кожній хаті була _______, ткацький верстат .(Прядка).

          Льон вважали кращою сировиною, ніж ___________ (коноплі). Вимочували коноплі у ставках, ямах, річках, після чого висушували і білили. Льон вимочували ________(так само). Сушили коноплі та льон на _________ (сонці).

          Після сушіння льон та коноплі микали на _________(гребені). Готове прядиво вичісували дерев`яною ____________ (гребінкою) та щетинною щіткою.

          Випрядені нитки змотували на _________ (мотовило).

          Для фарбування користувались найрізноманітнішими рослинними і _____________ барвниками (тваринними; личинки  метелика).

          Закріплювали кольори природними ___________ (кислотами): капустяним і огірковим розсолом, сироваткою.

Підведення підсумків

6 – й портал

Повертаючись додому, діти, ми з вами заїдемо у славне місто Харків, до музею народного мистецтва, де зберігається близько двох тисяч експонатів, які відображають історію та основні напрями народного мистецтва нашого краю. Гордістю колекції є зібрання вишиванок. Також представлені приклади рушників, одягу, текстилю.

(Відскануйте QR – код та перегляньте відео).

 «Незакінчені речення»

1.     З давніх - давен у народних уявленнях біла барва – це символ … (Чистоти, морального здоров`я, душевної  краси).

2.     Центром хати була красуня … (Піч).

3.     Незамінний атрибут української хати … (Скриня, у яку складалося вбрання, вінок, рушники, прикраси).

4.     У кожній хаті обов’язково повинен бути … (Оберіг).

5.     Обов`язковими предметами меблів були… (Ліжко, мисник для посуду, стіл під іконами на покуті, лави уздовж стін, «ослон» - пересувна лава вздовж столу).

6.     Для зведення стін хати використовувалися такі матеріали ...(Дерен, земля або глина, солома, очерет, хмиз, обмазані глиною).

                                         Гра «Хто швидше?»

1. Рушник , який дарували майстрам, поважним гостям. (Подарунковий)

2. Рушник,що використовувався під час весілля. (Весільний)

3. Рушник ритуальних обрядів, ритуальних трапез.(Обрус)

4. Рушник для покриття голови. (Намітка)

5. Рушник, що використовувався для оздоблення покуття. (Покутник)

6. Рушник для сватів. (Плечовий)

7. Рушник для ікон. (Божник)

8. Рушник для оздоблення стін. (Кільковий)

9. Рушник для посуду, лав, столу. (Стирок)

Підведення підсумків

Гід

-         Підсумуємо загальну кількість балів.

Команда «Українців» одержала _____ б.

Команда «Знавців» одержала ______ б.

Рефлексія

Учитель

-         Дякую. Я задоволена відповідями представників обох груп. Вітаємо групу переможців.

-         Ми повернулися з подорожі.  Тож давайте об’єднаємо назви ваших груп та отримаємо слово…(Українознавство). Це назва предмета, який ми вивчаємо і будемо вивчати як науку про українську людину, Україну і світове українство. А гаслом нашої любові до рідного народу, його звичаїв, обрядів і традицій будуть слова  Василя Томашевського, які ви зараз розгадаєте, правильно розставивши слова:

Не, сучасності, не, традиціям, згаснути, в, дати, розтектися,плині, дати, розчинитися. (Не дати згаснути традиціям, не дати розтектися, розчинитися в плині сучасності).

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар