середу, 9 листопада 2022 р.

І. П. Котляревський «Наталка Полтавка». Образ Наталки як уособлення кращих рис української жінки, що відстоює людську гідність, бореться за своє щастя.

    Тема: І. П. Котляревський «Наталка Полтавка». Образ Наталки як уособлення кращих рис української жінки, що відстоює людську гідність, бореться за своє щастя.

    Мета: удосконалювати вміння учнів характеризувати персонажів п’єси, давати оцінку їхнім діям та вчинкам, аналізувати внутрішній світ героїв;

розвивати творчі здібності, образне мислення, творчу уяву, вміння зв’язно і грамотно викладати свої думки, формулювати власне ставлення до проблеми й висловлювати його, вміння працювати в групах, самостійно;

формувати ключові компетентності: вільне володіння рідною мовою, загальнокультурну, особисту, соціальну та навчальну, громадянську, цифрову;

виховувати в учнів оптимізм, віру в можливість виборювати власне щастя, любов до рідного слова, формувати активну життєву позицію, прагнення наслідувати кращі риси героїв.         

Тип уроку: формування умінь та навичок (урок відкритої думки).

Обладнання: підручники, зошити, портрет письменника, ІКТ, роздавальний матеріал, дошка креативних ідей, епіграф

Методи і прийоми : словесний, «Передбачення», «Незакінчене речення», сюжетний ланцюжок, «Графічний конструктор образу», «Візуалізація»,   проблемно – пошуковий, «Мікрофон», «Інстаграм-діалог», «Підсумуй! Спроектуй! Доведи!»

Епіграф

Щасливий, хто має змогу

знайти щасливе життя,

Але найщасливіший той, хто

вміє ним користуватися.

 Г. Сковорода

         

Організаційний момент

-                      Доброго дня, діти! Вітаю вас на сьогоднішньому уроці літератури. Діти, подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, усміхніться, адже тепло, щира посмішка поліпшує настрій, зігріває серце, навіть може когось ощасливити.  І з цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми і розпочнемо урок.

Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Учитель

-                      Сьогодні на уроці ми з вами продовжимо подорож літературними стежками і більш детально поговоримо про персонажів п’єси І.П. Котляревського «Наталка Полтавка», звернемо увагу на життєвість та актуальність сюжету твору, будемо насолоджуватися цим твором мистецтва слова. Запрошую вас на урок відкритої думки.

Запишіть, будь ласка, дату, тему уроку

 

Епіграфом до цього уроку я взяла слова Г.Сковороди:

Щасливий, хто має змогу

знайти щасливе життя,

Але найщасливіший той, хто

вміє ним користуватися.

 

(Вдумайтесь в них)

Мотивація навчальної діяльності

Метод «Передбачення»                

-                      Як  ви вважаєте, про що може йти мова на уроці, який розпочинається таким епіграфом?

Сформулюйте свої думки за допомогою методу «Незакінчені речення»

-                      Я вважаю, що на цьому уроці ми …

-                      Сьогодні йтиме мова про…

-                      Скоріш за все на уроці ми розглянемо… (проблему, яка визначена в епіграфі до уроку «У чому щастя людини?», «Хто може бути щасливим?»)

Актуалізація опорних знань

1. Емоційна підготовка учнів    

Учитель.

-                      А тепер давайте на хвилинку заплющимо очі, послухаємо музику із п’єси «Наталка Полтавка» і змалюємо в своїй уяві …. село над річкою Ворсклою, побачимо вишневі садки, чепурненькі білі хатки під солом`яною стріхою, а біля них квітують мальви, стелиться барвінок, плетуться кручені паничі, а там, за річкою видно славні шляхи і саму Полтаву, а далі за селом, безкраї степи цілують синє небо і скрізь в радості чи в печалі лине пісня…

(уривок з пісні Петра «Сонце низенько…»)

 

Учитель.

Чудова мелодія Петрової пісні кличе нас у мальовниче село під Полтавою. У ньому ми вже гостювали, тож давайте пригадаємо:

-                      Що ж ми побачили там?

-                      Кого зустріли?

-                      Про що дізналися?

-                      А зробимо ми це за допомогою

«Сюжетного  ланцюжка»    

Завдання: (один учень пригадує подію (дуже коротко), а інший продовжує).

  Літературний паспорт драматичного твору

-         Які ж таємниці знав творець п’єси «Наталка Полтавка»?

-        Звідки черпав натхнення?

-        Що ми знаємо про твір?

Учитель.

- Щоб краще запам’ятати ці відомості, вам треба було вдома заповнити «Паспорт твору». Сподіваюсь, що ви  впорались із цим завданням.

1.У якому році написана п'єса?

2.Літературні та життєві джерела твору?

3.Назвіть персонажів п'єси.

4.Перша вистава п'єси?

5.Автор музики до п'єси?

6.Особливості п'єси «Наталка Полтавка»?

7. Тематика твору?

8.Проблеми, порушені у творі?

9. «Золоті зернятка»  народної творчості у п'єсі?

          10.Відповіді, які дає твір?

            Графічний конструктор образу

-                      Що ж, мандрівка берегами Ворскли не була марного. Тому я пропоную вам на прикладах героїв п’єси повчитися відстоювати власні моральні принципи.

На минулому уроці, аналізуючи твір, ми визначили, що у творі склався любовний трикутник (Наталка-возний-Петро). Вам треба було вдома, заповнити «Графічний конструктор образу». Сподіваюсь, що ви впорались із цим завданням. Прокоментуйте їх і залиште на дошці креативних ідей, яку ви будете наповнювати протягом уроку.

(Учні зачитують характеристики образів Наталки Полтавки, возного, Петра) (за бажанням)

Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу

Учитель.

В основі сюжету п’єси лежить цілком життєва ситуація. У житті існує вічна проблема щастя. Яким треба бути, як себе поводити, які треба використовувати засоби в здобутті щастя? Сподіваюся, що п’єса, героїв якої ми будемо характеризувати, допоможе вам зрозуміти  поняття щастя, підкаже шлях до нього.

Постановка проблемних запитань

-                      Що ж таке щастя?

-                      Як його знайти?

Погляди на цю вічну, як світ, проблему дуже різняться.

На сьогоднішньому уроці ми намагатимемося осмислити внутрішній світ персонажів, їхнє велике бажання бути щасливими.

 

«Мікрофон»    

-                      Діти,. напевно кожен із вас хоче бути щасливим, а що для вас «щастя»

Щастя – це …

(Особиста думка кожного з вас)

 

«Візуалізація»

*Моє бачення щастя (записати на стікерах)

(Озвучити і прикріпити на дошку креативних ідей)

 

Інстаграм – діалог

- А що є щастя для Наталки, возного, Петра?

- Як тісно переплелися їхні долі, і лише від них, від щирості їхніх душ залежить щастя. А які вони ті душі? Що в них більше – щирості чи розрахунку?

Завдання: напишіть короткий коментар до зображення, опираючись на зміст прочитаного твору, або доберіть цитату (3 фото – на дошці телефони)

Кожна мікрогрупа відповідає за героя (возний (про себе), Наталка (про себе), Петро (про себе), а останні персонажі пишуть в коментарях своє ставлення, цитату про героя, його щастя і душу).

 

Релаксація

(Літературно – музичний мікс за п'єсою І. Котляревського «Наталка Полтавка»).

 

Робота з образом «Підсумуй! Спроектуй! Доведи!» (в мікрогрупах)

- Ми сьогодні багато сказали про героїв, а тепер давайте підсумуємо, спроектуємо, доведемо.

- Підсумуйте основну інформацію про героя.

- Спроектуйте цей образ в сучасність. Опишіть проекцію.

 

Емоційна оцінка (емоджі)

 Використовуючи емоджі, оцініть образи персонажів І. Котляревського, поясніть свій вибір.

 Оцініть свою роботу на уроці (емоджі).

Підсумок уроку

 «Мікрофон»    

А зараз давайте активізуємо знання із життя і подумаємо:

-       Чи є актуальними на сьогодні проблеми людських стосунків, порушені у п’єсі? (всі хочуть бути щасливими, але не всі розуміють своє щастя; майнова нерівність…)  

-                      Як п’єса допомогла вам зрозуміти поняття щастя?

-                      Що з нашого уроку ви візьмете у своє життя? (кожен із нас – коваль свого щастя)

-                      Для сучасників цей твір може служити … (зразком…)

-                      Хто, на вашу думку, може бути щасливий? (хто сам прагне цього, має велику силу волі)

-        Чи погоджуєтесь ви, чи ні з думкою Г. Сковороди, яка є епіграфом до нашого уроку?

 Домашнє завдання      

Учитель.

- А вашим домашнім завданням буде - письмово передати проблеми твору, розглянуті на уроці, і завершити заповнення дошки креативних ідей.

1)    Написати есе «У чому секрет популярності п'єси «Наталка Полтавка» сьогодні»;

2)    Скласти ментальну карту за сюжетом твору;

3)    Скласти літературні меми на персонажів твору.

Оцінювання роботи учнів на уроці

На уроці ви вміло характеризували героїв твору, критично мислили, працювали в мікрогрупах. На мою думку:

-                      активно працював на уроці…

-                      вдало узагальнював думки…

-                      чітко відповідав на поставлені питання…

-                      Діти, а тепер об’єктивно кожен оцініть свою роботу в групах за «Карткою самооцінювання»

                                       Картка самооцінювання

Моя підготовка до уроку __________________

Моя робота на уроці _____________________

Загальна кількість балів ___________________

 

Заключне слово вчителя

Наш  урок відкритої думки добігає кінця. Багато було сказано про героїв п’єси. Всі вони різні, але всіх персонажів об’єднує одна спільна риса – доброта, представлена більшою або меншою мірою. Саме через це Наталку Полтавку полюбили в народі. Якщо хоч часточку цієї доброти, що із серця І. П. Котляревського перейшла на його твір, ви винесете із цього уроку і збережете в собі, - це буде теж прекрасно!

-                      Дякую всім за плідну співпрацю!

 

 

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар