понеділок, 1 серпня 2016 р.

І. П. Котляревський «Наталка Полтавка». Образи п’єси. Розуміння щастя персонажами твору

Тема: І. П. Котляревський «Наталка Полтавка». Образи п’єси. Розуміння щастя персонажами твору
Мета: удосконалювати вміння учнів характеризувати персонажі п’єси, давати оцінку їхнім діям та вчинкам, аналізувати внутрішній світ героїв; формувати ключові компетентності: комунікативну, інформаційну, вміння вчитися Розвивати творчі здібності, образне мислення, творчу уяву, вміння зв’язно і грамотно викладати свої думки, формулювати власне ставлення до проблеми й висловлювати його, вміння працювати в групах, самостійно
         Виховувати в учнів оптимізм, віру в можливість виборювати власне щастя, любов до рідного слова, формувати активну життєву позицію, прагнення наслідувати кращі риси героїв         
Тип уроку: урок відкритої думки
Обладнання: підручники, зошити, портрет письменника, ІКТ, роздавальний матеріал, кейси
Метод: словесний, критичного мислення,проблемно – пошуковий,гри
Епіграф
                                                        Щастя – не слава, не гроші …
                                                        Все це минає.
                                                        Щастя – це люди хороші,
                                                        Шана людськая
                                                                                                       О. Підсуха

Організаційний момент
-         Доброго дня, діти і шановні гості! Вітаю вас на сьогоднішньому уроці літератури. Діти, подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, усміхніться. І з цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми і розпочнемо урок
Учитель. (слайд 1)
Уявіть собі, що кожного дня ви в банку отримуєте 86 400 доларів. І витратити ці гроші можна тільки цього дня, переносити покупки ні в якому разі не можна. Що ви будете робити?
Учитель.
У кожного з вас є такий банк і він називається ЧАС. Щоранку ви отримуєте 86 400 секунд. Пізно вночі ви підраховуєте підсумки, не дивлячись ні на що!!!
Учні.
Якщо ми хочемо дізнатися скільки коштує рік, запитаймо про це студента, який не склав вступні іспити до інституту.
Якщо ми хочемо дізнатися скільки коштує тиждень, запитаймо про це редактора щотижневої газети.
Якщо ми хочемо дізнатися скільки коштує година, запитаймо про це закоханих, які чекають на побачення.
Якщо ми хочемо дізнатися скільки коштує хвилина, запитаймо про це людину, яка запізнилася на потяг.
Якщо ми хочемо дізнатися скільки коштує секунда, запитаймо про це  людину, яка дивом врятувалася від аварії.
Якщо ми хочемо дізнатися скільки коштує мілісекунда, запитаймо про це спортсмена, який отримав срібну медаль на Олімпійських іграх замість золотої.


Учитель.
Кожного дня ви отримуєте 86 400 секунд, і кожного вечора вони зникають. Даремно чи ні – все залежить тільки від вас.
І мені хочеться, щоб 2 700 секунд, які ми проведемо разом, минули недаремно й торкнулися ваших сердець. Успіхів вам!
Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Учитель (слайд 2),(слайд 3)
-         Сьогодні на уроці ми з вами продовжимо подорож літературними стежками і більш детально поговоримо про персонажів п’єси І.П. Котляревського «Наталка Полтавка», звернемо увагу на життєвість та актуальність сюжету твору, будемо насолоджуватися цим твором мистецтва слова. Запрошую вас на урок відкритої думки
Запишіть, будь ласка, дату, тему уроку

Епіграфом до цього уроку я взяла слова О. Підсухи (слайд 4)
                                     Щастя – не слава, не гроші…
                                     Все це минає.
                                     Щастя – це люди хороші,
                                     Шана людськая
                                     (вдумайтесь в них)
Мотивація навчальної діяльності
Метод «Передбачення                (слайд 5)
-         Як  ви вважаєте, про що може йти мова на уроці, який розпочинається таким епіграфом?
Сформулюйте свої думки за допомогою методу «Незакінчені речення» (слайд 6)
-         Я вважаю, що на цьому уроці ми …
-         Сьогодні йтиме мова про…
-         Скоріш за все на уроці ми розглянемо…

Актуалізація опорних знань
1. Емоційна підготовка учнів    (слайд 7)
Учитель.
-         А тепер давайте на хвилинку заплющимо очі, послухаємо музику із п’єси «Наталка Полтавка» і змальовуємо в своїй уяві …. село над річкою Ворсклою, побачимо вишневі садки, чепурненькі білі хатки під солом`яною стріхою, а біля них квітують мальви, стелеться барвінок, плетуться кручені паничі, а там, за річкою видно славні шляхи і саму Полтаву, а далі за селом, безкраї степи цілують синє небо і скрізь в радості чи в печалі лине пісня…
(уривок з пісні Петра «Сонце низенько…»)

Учитель.
-         Чудова мелодія Петрової пісні кличе нас у мальовниче село під Полтавою. У ньому ми вже гостювали, тож давайте пригадаємо, що ж ми побачили там?
-         Кого зустріли?
-         Про що дізналися?
-         А зробимо ми це за допомогою сюжетного ланцюжка
Сюжетний  ланцюжок      (слайд 8 -19)
Завдання: (один пригадує подію (дуже коротко) а інший продовжує)
 «Паспорт твору»
-         Які ж таємниці знав творець п’єси «Наталка Полтавка»?
-         Звідки черпав натхнення?
-         Що ми знаємо про твір?
Учитель.
Щоб краще запам’ятати ці відомості, вам треба було вдома, працюючи в «домашніх групах» заповнити «Паспорт твору». Сподіваюсь, що ви  впорались із цим завданням.
Сьогодні на урок ви прийшли з кейсами, які ми будемо протягом уроку наповнювати виконаними завданнями
У нас працює 3 пошуково – дослідницькі групи (представити назви груп) «Волошки», «Мальви», «Чорнобривці»
«Літературна дуель»      (слайд 20)
-         А зараз ми перевіримо, як ви підготували це завдання



Рольова гра
(До роботи запрошую керівників груп. Виберіть, будь ласка, номери завдань (3 запитання) та підготуйтесь до виступу)
(Працюючи в групах – не забувайте про правила співпраці)

Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу
Учитель.
-         Що ж, мандрівка берегами Ворскли не була марного. Тому я пропоную вам продовжити збирання золотих зерняток народної мудрості, що містить твір, і на прикладах героїв п’єси повчитися відстоювати власні моральні принципи.
А для цього давайте пригадаємо героїв п’єси. А зробимо ми це за допомогою цитатного диктанту «Впізнай героя твору», матеріал для якого підготувала наш «олімпійський резерв»
Цитатний диктант «Впізнай героя»   (слайд 21)
Завдання: за наведеними рядками визначте, про кого йдеться у творі (записати відповіді у зошит) (Дякуємо ... за змістовну пошукову роботу)
В основі сюжету п’єси лежить цілком життєва ситуація. В житті існує вічна проблема щастя. Яким треба бути, як себе поводити, які треба використовувати засоби в здобутті щастя? Сподіваюся, що п’єса, героїв якої ми будемо характеризувати, допоможе вам зрозуміти  поняття щастя, підкаже шлях до нього.
Постановка проблемних запитань
-         Що ж таке щастя?
-         Як його знайти?
Погляди на цю вічну, як світ, проблему дуже різняться.
На сьогоднішньому уроці ми намагатимемося осмислити внутрішній світ персонажів, їх велике бажання бути щасливими
Учитель.
Ми продовжуємо поповнювати ваші «кейси» матеріалами уроку. І на сьогоднішній наш урок кожна група повинна була підготувати висловлювання відомих людей про щастя. Можливо, ця інформація стане в пригоді під час нашого спілкування
(Кожна група зачитує підготовлені вдома висловлювання про щастя)

«Мікрофон»     (слайд 22)
-         Діти напевно кожен із вас хоче бути щасливим, а що для вас «щастя»
Щастя – це …



Складання асоціативного ґрона  (робота в групах) (слайд 23)
-         А тепер давайте складемо асоціативне гроно (кожна група зачитує свої асоціації)


     Скринька запитань     (слайд 24)
Учитель.  
-         Хто ж така Наталка  Полтавка?
-         Що відомо нам про її минуле?
-         Як змінюється душевний стан дівчини протягом твору?
-         Що є ілюстрацією відображення душевного стану героїні?
Музична пауза
У п’єсі 22 пісні:народні, оброблені, перероблені, власні І.П.Котляревського. І був би мінус нашому уроку, якби ми не згадали, що наш український народ дуже співучий. Тож давайте і ми заспіваємо («Ой під вишнею, під черешнею»)

Цитатна характеристика героїні    (слайд 25)
Учитель.
-         А що говорять про Наталку герої п’єси?
(Вдома групи повинні були виписати цитати для  характеристики героїні)
(Члени групи зачитують виписані вдома цитати)
Рольова гра «Я -  герой твору»       (слайд 26)
Учитель.
-         А як характеризує героїня сама себе, які має погляди?
(Завдання групам. Вам потрібно побудувати сценарій уявного знайомства з героїнею)
-         А виступити в ролі Наталки у нас виявила бажання …
-         Будь ласка, Наталко, що ти нам про себе розкажеш? (розповідь героїні)
-         Шановні члени груп, ви готували питання до Наталки, прошу…
-         Чому ти не хочеш виходити заміж за багатого возного?
-         Петро – бідний, тож можливо все життя прийдеться жити в скруті?
-         Вже 4 роки нема Петра. До тебе сваталися різні багаті женихи, але ти чомусь їм відмовляєш. У чому справа, адже, як сказав виборний, «без приданого, будь ти мудріша од царя Соломона, а краща од прекрасного Йосифа,можеш і вмерти сідою панною»?
-         Якщо ти любиш Петра, то чому пов`язала хустку іншому?
-         Ти дала слово матері, заручилася з возним. Хіба можна рушити дане слово?
-         У чому ж ти бачиш своє щастя, Наталко?

Складання векторно – психологічної схеми      (слайд 27)
-         Тож давайте зробимо висновки з почутого.
-         Які ж риси характеру притаманні Наталці Полтавці?
-         А допоможе нам у цьому словничок психологічних категорій. Виберіть риси характеру, які характеризують Наталку.
-         Розумна, дотепна, мудра.
-         Скромна.
-         Працьовита, вправна.
-         Красива.
-         Шаноблива.
-         Рішуча, смілива.
-         Щира.
-         Добра.
-         Чесна.
-         Горда.
-         Діти, а нам є чого повчитися у Наталки?
-         Чи зустрічали ви в наш час дівчину схожу на Наталку?


Заповнення листів самооцінки
-         А зараз я пропоную вам заповнити листи самооцінки і зробити потрібні висновки.
Позитивні риси            Самооцінка                           Над чим мені
героя                                                                                     потрібно
                                                                                    замислитись
-         Поділіться зі мною, над чим вам потрібно замислитися?
Характеристика персонажів п’єси (їх бачення щастя) (слайд 28)
Учитель.
-         Ми зараз багато сказали про Наталку Полтавку. А як розуміють щастя інші персонажі п’єси?
-         Щоб дослідити це, давайте коротко згадаємо про них за схемою
-         Хто герой?
-         Що ми про нього знаємо?
-         Яскрава цитата?
-         Як розуміє щастя?
Для цього використаємо сенкан, складання якого допоможе нам вдосконалити своє вміння вибирати головне, робити власні висновки (пригадаємо, що сенкан являє собою 5рядковий вільний вірш, який коротко когось чи щось описує та робить висновок)
(презентація сенканів)
1 група – Наталка +  Терпелиха
2 група – Петро + Микола
3 група – возний Тетерваковський + виборний Макогоненко

Підсумок уроку
1. Мікрофон     (слайд 29)
-         Отже, давайте підсумуємо все, про що ми дізналися на уроці, активізуємо свої знання із життя і подумаємо:
-         Чи є актуальними на сьогодні проблеми людських стосунків, порушені у п’єсі?
-         Як п’єса допомогла вам зрозуміти поняття щастя?
-         Який із висловів про щастя вам імпонує?
-         Що з нашого уроку ви візьмете у своє життя?
-         Для сучасників цей твір може служити …
-         Хто, на вашу думку, може бути щасливий?
Чи погоджуєтесь ви, чи ні з думкою О. Підсухи, яка є епіграфом до нашого уроку?
 Домашнє завдання      (слайд 30)
Учитель.
-         Вашим домашнім завданням буде – письмово передати проблеми пси. розглянуті на уроці (підготуватися до контрольного твору) (теми на вибір)
«У чому секрет популярності п’єси Наталка Полтавка сьогодні?»
«Чи можна вважати Наталку ідеалом для сучасної молоді?»
«Лист до Наталки Полтавки»
Учитель.
І останньою сторінкою нашого кейсу я пропоную вам слушні поради великого педагога Василя Сухомлинського «Пізнай себе» (слайд 31)
Реклама
Учитель.
Ми зібрали з вами достатньо матеріалу для нашого кейсу, але я вважаю, що він буде не досконалим без естетичного оформлення
Учень.
А давайте цю роботу завершимо рекламними проспектами, які ми підготували вдома (презентація рекламних проспектів учнями)
Оцінювання роботи учнів на уроці
На уроці ви вміло характеризували героїв твору, критично мислили, працювали в групах. На мою думку:
-         активно працював на уроці…
-         вдало узагальнював думки…
-         чітко відповідав на поставлені питання…
-         майстерно грала роль…
-         Діти, а тепер об’єктивно кожен оцініть свою роботу в групах за «Карткою самооцінювання»
                                       Картка самооцінювання
Моя підготовка до уроку __________________
Моя робота на уроці _____________________
Загальна кількість балів ___________________
Заключне слово вчителя
-         Ось уже урок добігає кінця.Багато було сказано про героїв п’єси.
Всі вони різні, але всіх персонажів об’єднує одна спільна риса – доброта, представлена більшою або меншою мірою, а то й зовсім не відчутна, епізодична, але доброта. Саме через це Наталку Полтавку полюбили в народі.
Якщо хоч часточку цієї доброти, що із серця І.Котляревського перейшла на його твір, ви винесете із цього уроку і збережете в собі, - це буде теж прекрасно!
-         Дякую всім за плідну співпрацю! (слайд 32)






Немає коментарів:

Дописати коментар