неділю, 31 липня 2016 р.

Іменники, що означають назви істот і неістот

Тема. Іменники, що означають назви істот і неістот

Мета: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки, повторити все відоме учням про іменники, що означають назви істот і неістот; формувати вміння їх розрізняти; удосконалювати навички відмінювання іменників – назв істот та неістот. Розвивати ключові компетентності учнів: комунікативну, інформаційну, соціальну. Розвивати культуру усного й писемного мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, самостійність, творчі здібності.

Виховувати любов до природи, чотириногих друзів, кмітливість, старанність і наполегливість у навчанні.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань
Форма уроку: гра - подорож
Обладнання: підручник, кросворди, картки-опори, ілюстрації
Метод: гра-подорож, ілюстративний, проблемно-пошуковий, словесний, критичного мислення, самостійної роботи, практичний, спостереження

Хід уроку

І Організаційний момент

Словесна розминка (мета розминки: активізувати мислення, формувати позитивні емоції)
Учитель: У народі говорять: “Слова щирого вітання дорожчі частування”. Діти, привітайте одне одного. Усміхніться, і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені у собі й задоволені собою. А людина лише тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди, коли говорить: “Мені це вдалося”. Пропоную вам сьогодні на уроці розкрити свої здібності.
- Сьогодні, діти, ми вирушаємо у подорож по району іменників. Але щоб наш потяг рухався, йому потрібне своєрідне пальне: енергія від плідної роботи, змістовні та правильні відповіді, веселість, ерудиція, оптимізм. Я бачу, що ваші валізи з багажем уже зібрані і аж занадто переповнені. А багажем, звичайно, є ваші знання, одержані на попередніх уроках. Тож рушаймо.

ІІ Актуалізація опорних знань

Учитель: А зараз я пропоную трішечки відкрити ваші валізи і подивитися на їх вміст.
Зупинка “Домашнє завдання”
1)    Повідомлення навчальної групи про наявність домашньої роботи
2)    Перевірка теоретичних знань

Експрес – диктант

-         Іменник – це частина мови…
-         Іменник означає…
-         Граматичні категорії іменника…
-         Синтаксича роль іменника
Взаємоконтроль. Учитель зачитує правильні відповіді, учні перевіряють
3)Фронтальна перевірка виконання учнями домашніх завдань
1.Назвіть іменники (вправа 48), визначіть їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні
2.Зачитайте виписані з художньої літератури речення, вкажіть морфологічні ознаки іменників.
3.Продекламуйте складені вірші про осінь
4.Озвучіть малюнки (малюнкове письмо) “Щедра осінь”
-Молодці, діти, ви творчо поставилися до виконання домашньої роботи.
-         Діти, а ви знаєте, що потяг – найкраще місце для знайомства. Тож давайте і ми використаємо цю нагоду. Знайдіть собі друзів, з якими вам буде цікаво спілкуватися. (Діти об’єднуються в команди, обирають капітанів)

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Команди готові. Тож продовжуємо подорожувати.
Зупинка “Лінгвістична”
1.Лінгвістична гра “Сховані слова”
Завдання командам
Впишіть у клітини відповідні іменники і у виділених вертикальних рядках прочитаєте слова
1









2







3








4








5









6








1.     Особа, що вирощує та доглядає садові рослини. (Садівник)
2.     Велика травоїдна тварина, яка живе в Африці та Південно-Східній Азії. (Носоріг)
3.     Український відповідник російського слова почтальон. (Листоноша)
4.     Маленький  сірий птах, який живе поблизу житла людини. (Горобець)
5.     Фахівець по складанню та встановленню різних машин, конструкцій. (Монтажник)
6.     Синонім слова равлик. (Слимак)
Відповідь команди “Знавці” – слово “істоти”

1








2








3








4







5









6







7









8








1.Багаторічна бобова кормова рослина. (Конюшина)
2.Тонкий шар льоду на поверхні землі. (Ожеледь)
3.Вид меблів для сидіння. (Стілець)
4.Синонім слова результат. (Наслідок)
5.Український відповідник слова искусство. (Мистецтво)
6.Синонім слова будівля. (Споруда)
7.     Антонім слова злидні. (Достаток)
8.     Синонім слова колодязь. (Криниця)
Відповідь команди “Ерудити” – слово “неістоти”

ІV Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів

1.     Слово вчителя
-         Ось ви і допомогли мені своїми правильними відповідями назвати тему сьогоднішнього уроку.
Постановка пізнавального завдання
1)    Діти, а може ви знаєте, як перекласти російською мовою ці дві назви?
2)    А як ви розрізняєте назви “істота”, “неістота”.
-         А ось для того, щоб нам досконало розібратися в цих поняттях, знайти і засвоїти нове про ці назви ми і вирушаємо з вами до наступної зупинки.

V Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу

Зупинка “Теоретична”
1.Самостійна робота команд з теоретичним матеріалом підручника (параграф5)
Завдання командам
Прочитайте матеріал. Обговоріть, з’ясуйте нове.
2.Постановка проблемних запитань командам (“Мозковий штурм”)
- Яка інформація для вас є новою?
- Чи є труднощі для розуміння?
3.Завдання з ключем
1.Завдання командам
Команда “Знавці” – запишіть у стовпчик іменники, що позначають назви істот
Команда “Ерудити” – запишіть у стовпчик іменники, що позначають назви неістот
Дитина, рибалка, двері, учень, одяг, рух, жінка, олівець, брат, автор, гриб, автобус
(З перших букв слів складіть слово – ключ)
Ключ. Дружба – дорога.
2.     Слово вчителя
-         Справді, діти, дружба – це гарна риса, шляхетна, варта кожної хорошої людини. Вірний друг – то найбільший скарб. Недарма народнє прислів”я говорить: “Людина без друзів, що дерево без коріння”. Тож завжди дружіть і будьте вірними друзями.
4.Побудуйте діалог на основі вивченого теоретичного матеріалу
(Учасник команди “Знавці” ставить питання команді “Ерудити”, викликає сам учня для відповіді. Далі ставить питання той, хто відповів)
5.Зупинка “Кмітлива”
Завдання: допоможіть іменникам вишикуватися (запишіть іменники у потрібних рядках).Визначте, які з них означають назви істот, а які – неістот
Команда “Знавці”                                                       Команда “Ерудити”

Назви

Людей:                                                               Явищ природи:
Тварин:                                                              Суспільних явищ:
Речей:                                                                 Організацій, установ:
Рослин:                                                              Почуттів:
Підручник, кошеня, лікарня, лікар, гордість, дівчинка, конвалія, референдум, калина, жирафа, ненависть, вибори, фіалка, град, внучка, сором, туман, видавництво, олівець, меблі, читач, школа, слон, абажур, ведмідь, бузок, мжичка, банк, веселка, ніжність
VІ Ауторелаксація. Музична пауза.
-         А зараз, діти, ви чуєте, що наш потяг набирає швидкість. Давайте прислухаємось до звуків у вагонах. Чуєте, а ми і не помічали, що весь час нас супроводжує мелодія. Давайте почуємо її. (Звучить спокійна мелодія)
-         Уявіть собі, що ви посеред казково гарної лісової галявини. Вас овіває легенький вітерець, голубить ніжне проміння сонця, ви вдихаєте пахощі трав, відчуваєте легкість, звільняєтесь від проблем, мозок ваш ясніє, земля віддає вам свою силу. Ще мить, і ви здатні здолати вершини.

VІІ Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

Зупинка “Практична”
1.Розподільно-словниковий диктант
Запишіть іменники у 2 стовпчики: 1) назви істот; 2) назви неістот. Свій вибір обґрунтуйте.
Вовк, дівчина, книга, стіл, мікроб, домовик, теля, клас, товариш, народ олівець, синь, натовп, зграя, вірус, оселедець, лампа, робітник, кішка, гурт, небіжчик
2. Дослідження- спостереження (вправа52)
Завдання команді “Знавці” – доберіть 4-5 іменників, які означають назви істот, запишіть їх разом з дієсловами, що означають дії цих істот. Провідміняйте іменник – назву істоти.
Завдання команді “Ерудити” – доберіть 4-5 іменників, що означають назви неістот, запишіть їх разом із прикметниками, які їх характеризують. Провідміняйте іменник – назву неістот.
Зупинка “Творча”
1.Творча робота
Завдання: за ілюстраціями підручника (вправа50) скласти тексти “Природа – це казка, яку треба читати серцем”.
2.Лінгвістична гра “Позмагаймося”
Хто швидше і більше назве прислів’їв і приказок, у яких вжито іменники – назви істот.
3.Оцінювання і самооцінювання
Слово капітанам команд.(Визначають, хто в команді працював протягом уроку)
4.Слово вчителя
-Справді, діти, ви сьогодні молодці. Ви показали гарні знання.
-А зараз давайте оцінимо роботу і знання наших капітанів.

VІІІ Узагальнення та систематизація набутих знань

1.Підсумок уроку
Сеанс одноразової гри “Один проти всіх, всі проти одного”
Капітан однієї команди швидко відповідає на запитання учасників іншої команди з теми “Іменники, що означають назви істот і неістот”
2.Слово вчителя
-Діти, я думаю, що багаж ваших валіз поважчав.Ви поклали до нього всі ваші здобуті на уроці знання. Зберігайте, примножуйте свій багаж знань, щоб він завжди був вам у пригоді і приносив тільки користь.

ІХ Домашнє завдання

Виберіть ідеальне завдання із запропонованих
Вивчіть параграф 5.
1.Виконайте вправу 53
2.Випишіть з художніх творів 5 речень з іменниками – назвами істот
3.Складіть текст, ввівши до нього іменники – назви неістот, що означають сукупність живих істот.

4.Напишіть твір-роздум, розкриваючи зміст латинського вислову “Справжнього друга за гроші не купиш” (використовуйте у тексті назви істот, власні назви).

Немає коментарів:

Дописати коментар