неділю, 31 липня 2016 р.

Відмінки іменників. Кличний відмінок в українській мові

Тема. Відмінки іменників. Кличний відмінок в українській мові
Мета: поновити в пам’яті учнів усе відоме їм про відмінювання іменників; формувати вміння визначати відмінки іменників та ставити іменники в потрібній відмінковій формі; поглибити знання про кличний відмінок іменників і його використання в реченнях із звертаннями; сприяти виробленню навичок правопису відмінкових закінчень іменників. Розвивати ключові компетентності учнів: соціальну, полікультурну, інформаційну, пізнавальну, самоосвітню.
Розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення,  пам’ять, спостережливість, самостійність, творчі здібності

Виховувати любов до української мови, старанність і наполегливість у навчанні, інтелект учнів, кмітливість та винахідливість, бажання знати правила теми
Тип уроку. Урок формування нових знань
Форма уроку: урок з елементами ділової гри
Обладнання: підручник, картки – “пастки”, конверти із завданнями для фірм
Метод: ділова гра, словесний, критичного мислення, пізнавальний, самостійної роботи, робота в групах
Хід уроку
І Організаційний момент
Складання сенкену “Банк”
ІІ Актуалізація опорних знань
1.     Перевірка домашнього завдання
1)    Взаємоопитування ланцюжком
2)    Робота з картками – “пастками”
3)    Презентація фірм
(Слово надається представникам фірм)
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
1.     Слово вчителя.
-         Сьогодні на уроці кожна фірма має можливість вкласти свої знання про відмінки іменників в Банк Знань і отримати дивіденти від 1 до 12 балів, тобто поповнити свої знання.
Банк надає кредит для засвоєння теми про кличний відмінок. Банкіром – кредитором буду я. І у мене є два аудитори, які будуть слідкувати за відповідями представників фірм і допоможуть об’єктивно оцінити ваші знання. Від реалізації знань залежатиме ваш успіх.
         Перш, ніж надати кредит, я хочу знати, якими знаннями ви оперуєте, які заощадження знань у вас уже є.
         Виділіть представника від фірми, який би відповідав на запитання. Неповну відповідь може доповнити хтось із членів іншої фірми. За відповідь ви отримуєте грошову картку. Отримані гроші будуть переведені в Банк Знань.
2.Запитання для фірм
Фірма “Прометей”. Назвіть відмінки іменників і питання, на які вони відповідають.
Фірма “Вікторія”. Чому є подвійні питання хто? і що?
Фірма “Зевс”. Що вам відомо про називний відмінок? Чим він відмінний від інших відмінків?
Фірма “Калинка”. Як називаємо всі відмінки , крім називного?
Аудитори аналізують і оцінюють відповіді представників фірм.
Банкір – кредитор. Чи будуть доповнення до відповідей?
(Якщо відповіді були неповні, то учні або вчитель доповнюють їх)
ІV Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу
Банкір – кредитор
-         Для реалізації знань ви повинні звірити свої вміння відмінювати іменники з таблицею підручника. Зверніть увагу на відмінкові закінчення іменників.
1.     Робота з підручником. Таблиця “Відмінювання іменників” (параграф 9)
2.     Лінгвістична пауза (виступи аудиторів)
3.     Інформаційно- пізнавальна хвилинка
1 аудитор. Чи знаєте ви, що вчені нараховують різну кількість відмінків у сучасних мовах світу.
В.В.Колесов вважав, що їх близько тридцяти. У фінській мові, наприклад,- 15 відмінків, а в угорській – 22. У в’єтнамській мові іменники не змінюються за відмінками. Датський лінгвіст Луї Єльмслев визначав: теоретично у мові може бути аж 216 (!) різних відмінків.
2 аудитор. Першим, хто розвинув учення про відмінки, був давньогрецький філософ Аристотель, що жив у VІ ст. до нашої ери. Російський термін падеж запозичений зі старослов’янської мови, яка, у свою чергу, запозичила його з грецької. Українське слово відмінок походить від відміни (перемена, изменение)
Банкір – кредитор
-А чи однакова кількість відмінків у російській і українській мовах?
3.Провідміняйте іменники в однині, і, де це можливо, у множині; кожен іменник проаналізуйте за граматичними ознаками
“Прометей”                  “Вікторія”           “Зевс”                  “Калинка”
банк                     земля                            двері                    вапно
(Аудитори разом з банкіром оцінюють знання. Представники фірм виправляють допущені помилки і отримують додаткові бали)
V Виконання практичних завдань
Банкір – кредитор.
- Готуючись до сьогоднішньої зустрічі, ви, мабуть, поклали до своїх кейсів і конверти із завданнями для фірм
(Представники фірм обмінюються конвертами)
Завдання фірмам
Фірма “Прометей”. Запишіть речення, поясніть розділові знаки.
Фірма “Вікторія”. Запишіть речення. Назвіть іменники, поставте питання до них, визначте відмінки.
Фірма “Зевс”. Запишіть речення. Визначте закінчення іменників. Яка їх роль у реченнях?
Фірма “Калинка”. Запишіть речення. Назвіть іменники, вжиті в кличному відмінку. Яку роль виконує в тексті кличний відмінок?
Не журися, славна Україно, маєш добрий рід.
Зоре моя вечірняя, зійди над горою.
Цвіти барвіночку, з весни до зими.
Краю мій, ми дочекалися весни.
(Перевірка виконання учнями завдань.Слово аудиторам і банкіру)
2.     Творче конструювання речень за опорними словами
Завдання. Відновіть у фразі порядок слів і утворіть речення
Фірма “Прометей”.
Зі, моря, правда, дна, вирине
(Правда зі дна моря вирине)
Фірма “Вікторія”
Мови, без, може, не, народ, існувати
(Без мови не може існувати народ)
Фірма “Зевс”
Слова, вітер, на, кидай, не
(Не кидай слова на вітер)
Фірма “Калинка”
Нема, верби, без, і, України, калини
(Без верби і калини нема України)
3.Корпоративна хвилинка – веселинка
4. Рольова гра
Завдання фірмам
Банкір.
-А тепер, шановні представники фірм, давайте потягнемо жереб, і визначимо номер вашого завдання
1.     Запишіть словосполучення, розкриваючи дужки.
2.     Виділіть закінчення та визначте відмінки іменників
Перевірити (диктант, задача)
Перевірка (диктант, задача)
Зустрічати (космонавт, герой)
Зустріч з (космонавт, герой)
Дякувати (товавриш, батько)
Порадити (брат, сестра)
2.Утворіть словосполучення, добираючи до дієслів іменники, які відповідали б на подані в дужках питання. Визначте відмінки іменників.
Повідомити (кого? про що?), грати (з ким? у що?), копати (що? чим? де?), вантажити (що? на що?), відштовхуватися (чим? від чого?), молотити (що? де?)
3.     Запишіть словосполучення. Визначте відмінок кожного іменника; виділіть закінчення; підкресліть прийменники
Їхати дорогою, їхати по дорозі; читати годину, читати протягом години; приїхати до міста, приїхати в місто; вважати другом, вважати за друга; книга братові, книга для брата; підніматися горою, підніматися на гору.
4.Випишіть з тексту іменники, виділяючи закінчення. Поміркуйте, яку роль виконує закінчення  в іменниках.
Україно моя барвінкова,
Переконаний твердо в однім,
Що мені усміхнулася доля
Народитись під небом твоїм.
Вірний цьому святому куточку,
Де сади – не сади- вишняки!
Мережкову вкраїнську сорочку
Одягну у далекі шляхи.
Перевірка виконання завдань фірмами
Банкір – кредитор.
- Ви вклали в банк ті знання, які отримали на попередніх уроках, і ті, які напрацювали на цьому уроці. У результаті фірми мають таку кількість балів у банку.(Аудитори оголошують кількість балів)
VІ Підбиття підсумків
1.     Кожна фірма знайомить присутніх із художньо оформленою рекламою на зразок:
Шановні друзі!
Фірма “Прометей” надає кваліфіковану допомогу у вивченні теми “Відмінки іменників. Кличний відмінок іменників”,
Заняття проводитимуться щоп’ятниці о 14.00 годині в кабінеті української мови та літератури

2.     Аудитори оголошують кількість балів кожній фірмі, називають найвміліших її працівників
VІІІ Домашнє завдання
Вивчіть параграф 91   1) виконайте вправу 84
2) фірмам виготовити картки для перевірки знань з теми “Відмінки іменників. Кличний відмінок”.

Інтерв’ю
-         Чи була наша робота корисною?
-         Чому ви навчилися?
-         Як потрібно організувати роботу, щоб вона була більш активною?


Немає коментарів:

Дописати коментар