неділю, 31 липня 2016 р.

Рід іменників. Іменники спільного роду. Стилістична роль роду іменників

Тема. Рід іменників. Іменники спільного роду. Стилістична  роль роду іменників
Мета: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки; систематизувати знання про категорію роду іменника в  українській мові; сформувати поняття про специфіку функціонування іменників спільного роду; сприяти виробленню в учнів уміння чітко визначати категорію роду іменників.Розвивати ключові компетентності: комунікативну, самоосвітню, пізнавальну, інформаційну.
Розвивати усне і писемне мовлення учнів, виразність читання, пам’ять, увагу, спостережливість, уяву, самостійність, творчі здібності, уміння давати оцінку своїй діяльності, своїм знанням.
Виховувати почуття любові до рідного слова, розуміння його краси, патріотизм, старанність і наполегливість у навчанні, кмітливість, культуру мовлення
Тип уроку. Урок формування нових знань
Форма уроку: урок – лабораторна робота
Завдання: відпрацьовувати вміння визначати рід іменників за лексичним значенням, відмінковими закінченнями, за сполучуваністю з іншими словами, визначати рід іменнників іншомовного походження, утворювати з ними словосполучення, складати речення
Обладнання: підручник, таблиця самооцінки, ребуси
Метод: робота в групах, гра, критичного мислення (метод “Інтерв’ю”), дослідницький, проблемно-пошуковий, практичний

Хід урокуІ Організаційний момент

Емоційна зарядка (виразне читання класу хором)

Ми всі – з українського поля

З блакиті його, висоти.

                                                Тому – то нам випала доля-

 Не гнутись, до сонця рости.
Тому будемо віщими, вищими!
Нехай нам загубиться лік.
Якщо лиш себе не понищемо,
Ніхто нас не знищить повік.
В.Сіренко

ІІ Актуалізація опорних знань

1.Бліц – опитування «Хто швидше?»
-         Що означає іменник?
-         Які іменники належать до істот? Наведіть приклади.
-         Які іменники належать до неістот? Наведіть приклади.
-         За якими принципами поділяють іменники на назви істот – неістот?
-         Які назви предметів називаються загальними?
-         Які назви предметів називаються власними?
-         З якої букви пишуться власні назви?
-         У яких випадках ставимо лапки у власних назвах. Наведіть приклади.
2.Гра – конкурс”Далі…далі…далі”
Напишіть по чотири власні іменники до кожної вказаної групи. Зазначте (в дужках), які з них означають назви істот, а які – неістот.
1.     Географічні назви: Київ, …
2.     Імена і прізвища людей: Людмила Павлюченко,…
3.     Клички тварин: Сірко, …
4.     Назви газет, журналів: газета «Зірка»,…
5.     Назви уособлених предметів: Мороз,…
6.     Адміністративні назви: Верховна Рада,…
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
1.Повідомлення теми, мети, завдань уроку
1.     Ребуси
Розгадавши ребуси, визначте рід іменників.

1.                                            2.                                            3.
(Зима)                                    (Сон)                                      (Метро)
Відповідь учнів: жіночий рід, чоловічий рід, середній рід
-         Якого роду не названо?
2.Лінгвістична гра “Одним словом”.
Запишіть іменники спільного роду, що відповідають таким визначенням
1)    Той (та), хто любить багато говорити. (Базіка)
2)    Той (та), хто цурається фізичної, чорної роботи. (Білоручка)
3)    Вередлива людина.(Варивода)
4)    Людина, неоднакова з кимось у певному відношенні. (Нерівня)
5)    Неслухняна дитина. (Неслух)
Відповідь учнів. Ці іменники спільного роду.
А зараз я хочу поставити незвичайне питання
-         Скажіть, чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?
Відповіді учнів (2-3 учні)
Учитель. Перед кожним із вас лежить таблиця самооцінки. Протягом уроку ви поступово заповните її. Зараз сформулюйте одним реченням і запишіть у таблицю відповідь на перше запитання

Таблиця самооцінки

1. Чого я чекаю від сьогоднішнього уроку?

2. Перевірка опорних знань із теми “Рід іменників”

1) Знаю все

2) Знаю майже все

3) Знаю мало

4) Нічого не знаю

3. Перевірка набутих знань із теми “Рід іменників”

1) Знаю все

2) Знаю майже все

3) Знаю мало

4) Нічого не знаю


ІV Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу
Учитель. Сьогодні на уроці ми будемо працювати в науково – дослідницькій лабораторії, яка має три відділи:
1.     Відділ дослідження особливостей визначення роду іменників в українській мові
2.     Відділ дослідження особливостей іменників чоловічого роду, що означають фах, рід занять, звання і можуть уживатися для позначення осіб як чоловічої, так і жіночої статі.
3.     Відділ дослідження особливостей визначення роду іменників іншомовного походження.
(Учитель виконує роль директора науково – дослідницької лабораторії)
Учитель. Уважно розгляньте питання теми, які ми вивчимо. Зверніться до таблиці самооцінки. Дайте відповідь на друге питання
Коментар директора науково – дослідницької лабораторії.
-         Перед нашою науково – дослідницькою лабораторією стоїть завдання дослідити певні мовні явища в роді іменників в українській мові.
Рольова гра
Учні об’єднуються в групи за кольором очей
Коментар директора науково – дослідницької лабораторії
-         Наша науково – дослідницька лабораторія працює  з проблеми вивчення роду іменників. Для цього  ви можете використовувати підручник (параграф 8)
Завдання групам. Робота з підручником
Група блакитноокі. Відділ 1.
Дослідіть особливості визначення роду іменників в українській мові
(Учні групи записують на дошці іменники (вправа 68), пояснюють, за якою ознакою їх розподілено на групи, визначають рід іменників, роблять висновок про співвідношення закінчень і роду іменників).
Група  зеленоокі. Відділ 2.
Дослідіть іменники чоловічого роду, що означають фах, рід занять, звання і можуть уживатися для позначення осіб як чоловічої, так і жіночої статі.
(Учні групи порівнюють зміст речень (вправа 72), визначають різницю між ними, міркують, коли так говорять, роблять висновки)
Група кароокі. Відділ 3
Дослідіть особливості визначення роду іменників іншомовного походження
(Учні групи добирають до іменників іншомовного походження (вправа 74) прикметники, визначають рід іменників).
VІ Практична частина лабораторної роботи
1.     Розподільний диктант
Завдання: запишіть іменники за родами.
Якщо ви правильно виконали завдання, то з перших літер прочитаєте початок прислів”я   “… не страшний”
Двір, роман, четвірка, естакада, вікно, учень, живопис, родина, насип, олово, іней, вапно, економіка, діжа, йод, ілюзія, кошеня.
2.Дослідження – конструювання. Робота в парах.
Завдання: утворіть словосполучення, додаючи до поданих іменників прикметники. Запишіть іх. Визначте рід іменників. Поставте наголос у виділених словах. Випишіть слова, що відрізняються наголосом в українській  і російській мовах.
Розпродаж, ярмарок, рукопис, взуття, степ, хлопець, хлопчина, хлоп’я, насип, запитання, родина, дівча, птах, пташина, пташеня, олень, кропива, верба, дочка.
Коментар директора науково – дослідницької лабораторії
-         Діти, а ви знаєте, що в наукових закладах, зокрема в лабораторіях, де люди зайняті розумовою діяльністю протягом робочого дня вони виконують виробничу гімнастику. Давайте і ми розімнемося.
Фізкультхвилинка
2.     Колективна робота над перекладом
Перекладіть словосполучення українською мовою і запишіть. Порівняйте рід іменників у російській та українській мовах
Вкусный картофель, высшая степень, Сорочинская ярмарка, четкая подпись, горькая полынь, барабанная дробь, стеклянная посуда, зоркий глаз, уникальное изобретение, атлантическая сельдь, счастливая жизнь, белоснежный мел.
Коментар директора науково – дослідницької лабораторії
-         Діти, а в нашій науково – дослідницькій лабораторії є і своя типографія. Давайте завітаємо до неї і попрацюємо там.
3.Гра “Коректор”
Відредагуйте речення, звертаючи увагу на рід іменників та форми слів, поєднаних з ними. Запишіть відредаговані речення.
З високої насипі було дуже добре видно місто. Запис у щоденнику була зроблена абияк. Мій батько народився в далекій Сибірі. Дівчина відчувала страшну біль. Біля двору нас зустрічала собака.
4.Творче конструювання. Робота в групах (за кольором очей)
Складіть речення зі словами менеджер, геолог, директор так, щоб було зрозуміло, про кого йдеться:чоловіка чи жінку. В яких стилях мовлення можуть уживатися такі іменники?
5.Гра “Дійсно можна?”
Додайте до поданих іменників пару ( від іменників чоловічого роду – утворіть жіночі, де це можливо)
Секретар - …, директор - …, шахтар - …, видавець - …, вчитель - …, психолог - …, бібліотекар - …, ткач - …, воротар - …, господар - …, казкар - …, кухар - …, школяр - …
VІІ Домашнє завдання 
Вивчіть параграф 8, складіть твір на лінгвістичну тему «Рід іменників» (усно)
1.     Виконайте вправу 76
2.     Складіть вправу для товариша
3.     Складіть речення з п’ятьма словами, у яких є розбіжність у роді в російській та українській мовах.

1.     Скільки родів імеників в українській мові? Назвіть їх.

2.     Чи завжди збігається рід іменників у російській та українській мовах?

3.     Іменники якого роду можуть уживатися для позначення осіб як чоловічої, так і жіночої статі?

4.     Як визначити рід іменників іншомовного походження?

ІХ Підсумок уроку

Слово директора науково – дослідницької лабораторії.
- Ось і підійшов до кінця наш урок. Молодці, ви всі були активні. А зараз повернемося до таблиць самооцінки і позначимо відповіді на ті ж самі запитання. Чи покращилися ваші знання?

Сподіваюсь, наш урок дав позитивні результати. А чи досягли ви того, чого чекали від уроку? Поділіться своїми думками.

Немає коментарів:

Дописати коментар