неділю, 31 липня 2016 р.

Не з іменниками

Тема. Не з іменниками
Мета: пояснити правила написання не з іменниками ( два варіанти – разом та окремо), сприяти засвоєнню цих правил учнями; виробляти вміння застосовувати правила на практиці, спираючись на смисловий аналіз слів; збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати ключові компетентності учнів: комунікативну, соціальну,  творчу, інформаційну
Розвивати зв’язне мовлення, пам’ять, логічне мислення, самостійність, творчі здібності, вміння аналізувати, робити висновки
Виховувати любов до рідної мови, старанність та наполегливість у навчанні, пізнавальний інтерес
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань
Обладнання: підручник, “Світлофор”, таблиця “Написання не з іменниками”, текст диктанту, уривки з казки “Бембі”(Ф.Зальтен)
Метод: словесний, проблемний, критичного мислення (інтерактивна технологія “Мікрофон”), дослідницький, пізнавальний

Хід урокуІ Організаційний моментДоброго дня вам, любі друзі!

Вітаю вас в чудовий час.
Вже кучерява жовта осінь
Ось щойно відійде від нас.
Зима, морози й заметілі.
Й небесні простирадла білі
Легенько стелить до землі.
Та хай оці чудові квіти
Зігріють ніжністю серця.
Послухайте уважно, діти,
Урок з початку до кінця.

ІІ Актуалізація опорних знань

1.Гра “Чи правда, що…” (Світлофор)
(Визначте правильні формулювання. Якщо є неправильні, виправте їх)
а) Іменником називається частина мови, яка має значення предметності, вираженої в категоріях роду, числа, відмінка
б) Іменники бувають власні й загальні
в) До власних іменників належать тільки імена та прізвища людей
г) Іменники поділяються на категорію істот і категорію неживих предметів
д) Іменники поділяються на іменники жіночого та іменники середнього роду
е) Іменники змінюються за шістьма відмінками
є) Іменники поділяються на три відміни
ж) До першої відміни іменників належать іменники жіночого роду з  нульовим закінченням
з) До другої відміни належать іменники середнього роду із закінченнями –а, -я  (з суфіксами –ат, -ят, -ен при відмінюванні)
и) Іменники всіх відмін мають тверду, м’яку, мішану групу
і) Іменники в реченні виконують функцію підмета і додатка
1.     Словниковий диктант
Кенгуру, купе, кофе, авто, ательє, бюро, кіно, доміно, каное, Ґюго, леді, метро, меню, піаніно, поні, пюре, шимпанзе, фортепіано, какаду, Дюма.
3.Конкурс на найкраще гумористичне оповідання до теми “Незмінювані іменники”

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

1.     Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Слово вчителя
-         Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося з правилами написання не з іменниками разом та окремо, спробуємо складати речення і тексти з такими словами.
Мікрофон
- Як визначається термін “іменник”?
- Які типи орфограм ви знаєте?
-         Які орфограми іменника ви вчили у 5 класі?
2.     Проблемне завдання
-         Поясніть, як ви розумієте вислів: “Здавна і невтомно працює префікс-частка не” (Н. Клименко)
-         Чому не названо і префіксом (значущою частиною слова) , і часткою (службовою частиною мови)
ІV Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу
1.     Слово вчителя
-         А тепер, діти, давайте з’ясуємо за правилами, коли  не виступає як службова частина мови, коли як значуща частина слова
2.     Робота з підручником ( параграф 12)
Опрацювання теоретичного матеріалу ( параграф 12). Робота в парах
Розгляньте таблицю, проілюструйте її зміст власними прикладами і побудуйте діалог.

V Виконання практичних завдань

1.     Коментоване письмо
2.     Запишіть загадки. Дайте на них відповіді. Поясніть написання іменників з часткою –не.
Круглий, та не місяць; зелений, та не діброва; з хвостом, та не миша.  Кинув не палку, піймав не галку; скубу не пір’я, їм не м’ясо. Сам чорний, та не ворон; є роги, та не бик; шість ніг без копит. Солоне, а не сіль; біжить, а не річка; блищить, а не золото.
Довідка: кавун, риба, рогатий жук, сльози.
2.Дослідження – розпізнавання. Робота в парах
Прочитайте народні вислови. Розподіліть їх на прислів’я і приказки. Доведіть, чим вони відрізняються. Знайдіть іменники, які пишуться з часткою  не окремо і разом. Поясніть написання
Не звання дає знання, а навпаки. Не смерть страшна, а недуга. У нероби завжди неврожай. То не козак, що боїться собак. Не так лінь, як неохота.  Не ходи поночі, не шукай немочі.
3.     Лінгвістична гра “Четверте зайве”
Знайдіть четверте “зайве”. Поясніть вживання не з іменниками
1)    Не/года, не/ук, не/певність, не/нависть
2)    Не/отеса, не/жить, не/дуга, не/достача
3)    Не/перервність, не/слух, не/смак, не/переконливість
4)    Не/врода, не/слава, не/статок, не/спокій
4.     Навчальний диктант
Прослухайте легенду про незабудку.
-         Які легенди про квіти  знаєте ви?
Запишіть перший абзац тексту. Поясніть написання іменників з  не-. Пригадайте з курсу початкової школи про написання дієслів із не-. Підкресліть ці слова в записаному тексті

“Не забудь мене!”

Коли Господь Бог створював світ, він дав імена всім тваринам і рослинам, але забув дати ім’я маленькій голубенькій квіточці. Зі сльозами на очах з’явилася квітка перед Господом і попросила Всевишнього не забути про неї. “Я тебе не забуду,- сказав Господь квітці,- але й ти мене не забувай. Віднині зватимуть тебе незабудкою!” Так старовинна легенда розповідає про виникнення назви – незабудки -  ніжної скромної квітки, що росте на берегах річок і боліт у вологих низинах.
У деяких країнах виникли схожі перекази про появу незабудки. У Стародавній Греції, Німеччині, Англії вважали, що ця квітка виросла зі сліз нареченої, що прощалася зі своїм нареченим. Можливо, тому незабудку закохані в усіх країнах дарують один одному на знак кохання та вірності.
         Вінком з незабудок раніше прикрашали голову “травневої королеви” – найкрасивішої дівчини, яку обирали щорічно першого травня в Англії та Ірландії.
         У Середньовіччі незабудка викликала в людей приплив релігійних почуттів і нагадувала про Бога. У ті часи було прийнято зображувати всеохопне небесне око в середині гірлянди з незабудок з написом “Пам’ятай про мене!”
Перевірка написаного
5.     Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Вліво, вправо подивіться.
Нахиліться, розігніться,
Нахиліться, розігніться.
Руки вгору піднімайте
Піднімайте, опускайте,
Піднімайте, опускайте
Дуже добре, всі сідайте.
6.     Творче завдання
Прослухайте уривок з казки “Бембі”. Знайдіть іменник із не-. Як ви його напишете? Чому? Як би ви пояснили значення слова небезпека?
Складіть міні-твір “Як уникнути небезпеки”.
         Бембі ще ніколи не бачив їжака, тож йому було цікаво розпитати тих, хто встиг дізнатись більше за нього.
-         Чому їжачок не захотів поговорити з тобою, Гобо?
-         Щойно хтось намагається з ним поспілкуватись, він звертається клубочком і вкривається голками. Так він ховається від небезпеки.
Бембі не втримався:
-А небезпека – це що?
Усі відразу ж посерйознішали.
Гобо відповів би з радістю, але він теж нерідко замислювався над цим, але так і не міг пояснити, чому небезпека – це погано.
-         Небезпека – це коли тікаєш щодуху!- вигукнула Фелін. (Ф.Зальтен)
VІ Узагальнення та систематизація набутих знань
1.     Підсумкова бесіда
-         Що нового ви дізналися на уроці?
-         Яку орфограму ми опрацювали сьогодні?
-         В яких випадках не- з іменниками пишемо разом? Наведіть приклади.
-         В яких випадках не з іменниками пишемо окремо? Наведіть приклади.
-         Якщо не- пишеться з іменником разом, то якою  морфемою виступає?
-         Якщо не пишеться з іменником окремо, якою частиною мови є?
2.     Програмований диктант
(Написання не з іменниками разом – Код1, написання не з іменниками окремо – Код 2)
По вертикалі проставте цифри, що відповідають кількості слів для кодування (13 слів)
У ході виконання, навпроти цифр запишіть відповідний код
Немовля; невістка; не казка, а билиця; негідник, нездара; ненажера; не перо, а розум; недолік, нелюд; не правда, а брехня; неділя; небіж; недоук
VІІ Диференційоване домашнє завдання
Вивчіть параграф12 правила (усім)
1.     Виконайте вправу 125
2.     Складіть кросворд, відгадками до якого стали б іменники, що пишуться з не- разом.
3.     Напишіть твір-мініатюру, або складіть вірш про вашу улюблену квітку, використовуючи іменники, що пишуться разом та окремо з не/не- . Орфограми підкресліть.







Немає коментарів:

Дописати коментар